De Vinaròs a Oriola per 14,6 euros: el govern espanyol estudia posar peatges a les autovies en 2024

Així consta en el document del pla de recuperació que ha enviat a Brussel·les

Imatge de portada: AP-7, al pas per Castelló
L'AP-7, al pas per Castelló / À Punt NTC

El govern espanyol estudia acabar amb la gratuïtat de les autovies espanyoles cap al 2024. Així consta en el pla de recuperació, transformació i resiliència, que ja ha remés a Brussel·les. Però, a diferència d’altres punts del pla, no es tracta d’una proposta, sinó d’una llei en fase d’elaboració amb caràcter transversal i competències en diversos ministeris, que es preveu que arribe al Consell de Ministres durant el primer semestre de 2021. 

La mesura, que té com a objectiu cobrir el dèficit de la xarxa d’alta capacitat i també impulsar el canvi cap a models de transport més eficients, en un principi s’aplicaria només a les autovies, però podria estendre's a tota la xarxa de carreteres espanyoles, segons s’explica en el document. 

Un dels principals arguments per a la implantació d’aquest mecanisme de pagament és la protecció del medi ambient mitjançant la disminució de les emissions de gas d’efecte hivernacle i una major eficiència en els transports. 

L’altre és aconseguir eliminar l’enorme deute que genera la conservació de la xarxa de carreteres d’alta capacitat més extensa d’Europa. Un sistema de comunicacions que, segons el ministre de Transports, José Luis Ábalos, genera uns costos de conservació creixent que els pressupostos no poden assumir.

Les tarifes seran assumibles

El document especifica que, davant del més que possible rebuig de la població, les tarifes que es determinen seran assumibles sense deixar de garantir el finançament. També hi hauria certes flexibilitats per a camions i vehicles pesats autoritzats per al transport de mercaderies, amb normatives perquè el cost siga assumit per les empreses propietàries de la càrrega.  

A més, mentre es desenvolupa el marc legal i l'estructura per a aplicar aquesta nova mesura, un termini que el document estableix entre dos i tres anys, es posaran en marxa campanyes de sensibilització i conscienciació sobre la necessitat d’implementar-la.

Quant podria costar desplaçar-se pel territori valencià?

Encara no hi ha cap concreció de l’executiu pel que fa a quines serien les tarifes, però ja hi ha propostes dels sectors que es veuran més afectats. Així, la patronal de les grans constructores, Seopan, proposa un peatge de 0,03 euros per quilòmetre per als vehicles lleugers i de 1,14 per als pesats. Mentre que la Associació d’Empreses de Conservació i Explotació d’Infraestructures (Acex) defén que una tarifa entre 3 i 5 cèntims per quilòmetre seria suficient per a fer front al dèficit de les carreteres espanyoles.

Així, aplicant una tarifa mitjana d’uns 4 cèntims per quilòmetre quadrat, anar de Vinaròs a Oriola (366 quilòmetres) costaria 14,64 euros. De Castelló a València podria costar uns 2,8 euros, mentre que anar a Alacant des de la capital de la Plana serien uns 10,2. Desplaçar-se des de València cap a Alacant serien vora 6,92 euros i fins a Elx, vora 7. Per últim, cobrir la distància Alacant-Elx ens podria costar 1,28 euros. 

L’anunci arriba quan fa poc més d’un any que al País Valencià l’AP-7 va deixar de ser de pagament, una reivindicació històrica del nostre territori que podria tindre els dies comptats. 

"Qui ho usa, ho paga"

El director general de la DGT, Pere Navarro, que ha comparegut hui en la comissió d'interior del Senat, s'ha mostrat partidari d'implementar la mesura del pagament per a circular a les autovies amb l'objectiu de sufragar la conservació i manteniment, com passa en molts altres països europeus.

Navarro ha insistit que la conservació i manteniment d'autovies i autopistes no es pot pagar amb els pressupostos generals de l'Estat i ha recordat que, quan algú viatja amb tren, paga el bitllet. "Qui ho usa, ho paga", ha emfatitzat.

També et pot interessar

stats