La Conselleria d'Universitats demana un informe pel polèmic examen de valencià de les PAU

Si s’ha comés una errada, s'anul·laran les preguntes mal formulades o que no s'ajusten al temari

Polèmica per l'examen de valencià de les PAU: l'opinió de l'alumnat

La primera jornada de les proves d’accés a la universitat, les PAU, ha deixat un rastre de frustració, indignació i malestar entre molts dels alumnes que van fer l’examen de valencià, però també entre alguns professors, que consideren que la prova, realitzada aquest dimarts de matí, tenia alguns continguts que no havien sigut pactats amb qui coordina els exàmens. 

La Conselleria d'Universitats, per la seua banda, ja ha demanat un informe a la comissió que va decidir la prova i ha anunciat que, en cas que l’examen no s’adeque a allò pactat, es corregirà a favor de l'alumnat.   

Per a molts dels examinands, la prova de valencià va ser més complicada del que esperaven. “Vaig fer el que vaig poder, però crec que l’examen de valencià m'abaixarà la mitjana”, lamentava una estudiant que afrontava aquest dimecres la seua jornada del selectiu al campus de Tarongers, de la Universitat de València, i que vol estudiar disseny d’interiors. 

En la mateixa línia es manifestava una altra estudiant, Laura Lloret, en afirmar que “les preguntes de l'examen de valencià no eren les estipulades”. Aquesta jove destacava l’incompliment d’allò pactat, especialment en les preguntes referides a la literatura. Mentre que una altra estudiant, Sandra Moreno, en un dels descansos de la segona jornada de les PAU que està fent en el campus de Tarongers, denunciava que en l’examen havien aparegut “preguntes no practicades durant el curs” i afegia que eren “preguntes rares i difícils”. 

En aquest sentit, docents de valencià consultats per À Punt admeten que algunes preguntes, la c i la d, matisen, tenien un enunciat que induïa a confusió. Concreten que el fet que a l’alumne se li demanara “una forma sinònima” en cas que morfològicament o sintàcticament estigueren malament els verbs i els substantius proposats, podia fer pensar a l’alumnat que es buscava un sinònim lèxic i no una altra forma verbal o un doblet, que era el que realment se sol·licitava. 

Diferia dels anys anteriors

Les reaccions del professorat de valencià, especialment aquells que havien impartit valencià en segon de batxiller enguany, no es van fer esperar. Poc després de l’examen la seua disconformitat circulava per les xarxes socials i el WhatsApp.

Criticaven el model d'examen, que contenia preguntes noves i que no s'ajustava a les proves de selectiu dels anys previs, sobre les quals l'estudiantat s’ha preparat les proves d'enguany. Els docents es queixaven especialment de les preguntes de l'anàlisi sociolingüística i l'absència de l'habitual sintaxi.

Des de la Conselleria d’Universitats han confirmat a À Punt que ja s'ha demanat un informe a la comissió encarregada de fer l'examen de valencià i que, seguint el criteri de la comissió gestora, si s’ha comés alguna errada en la configuració de l’examen, s'anul·laran les preguntes mal formulades o que no s'ajusten al temari. I insisteixen que, arribat a eixe cas, sempre es corregirà a favor de l'alumnat.

També et pot interessar