Comença la construcció de 91 VPP i lloguer assequible a Malilla

Camarero demana a Morant que s'activen els 2.000 habitatges de la Sareb a la Comunitat Valenciana

Comença la construcció de 91 VPP i lloguer assequible al barri de Malilla de València, dins del Pla VIVE impulsat per la Generalitat
Comença la construcció de 91 VPP i lloguer assequible al barri de Malilla de València, dins del Pla VIVE impulsat per la Generalitat / JORGE GIL-EUROPA PRESS

Les obres de 91 vivendes de protecció pública (VPP) i lloguer assequible social al barri de Malilla a València han arrancat hui, amb la presència de la vicepresidenta primera de la Generalitat i consellera de Vivenda, Susana Camarero, i l'alcaldessa de València, María José Catalá. Esta construcció està inclosa en el Pla Viu, impulsat per l'administració autonòmica i amb què s'estan edificant a la capital valenciana quasi 200 habitatges amb una aportació de nou milions des del Consell.

Camarero ha ressaltat que el Pla Viu permet la conversió de "sòl públic parat en habitatge assequible blindat", alhora que ha apuntat que València compta "amb 700 habitatges de protecció pública activats". "Augmentar l'oferta d'habitatge protegit és la forma més eficaç de frenar l'alçada dels preus", ha afegit.

La consellera ha detallat que dins d'este pla ja hi ha més de 4.800 habitatges protegits en distintes fases, alhora que ha exposat que si s'hi sumen els privats, s'arriben als 6.000 i ha remarcat que van ser "zero els habitatges que va executar el govern del Botànic", l'executiu valencià anterior.

La parcel·la on es preveuen els 91 nous VPP per a lloguer assequible està situada al PAI de Malilla i la va cedir l'Ajuntament de València a la Generalitat, que la va licitar en dret de superfície per un termini de 50 anys prorrogables fins a 75.

María José Catalá ha manifestat que la promoció de VPP que ha començat a Malilla "generarà una oportunitat per a moltíssimes persones en lloguer social i dins del Pla Viu". En la mateixa línia, l'alcaldessa ha asseverat que este és "un bon exemple que la col·laboració publicoprivada i, sobretot, entre les administracions local i autonòmica funciona i genera oportunitats".

"La crisi de l'habitatge només es resol posant habitatge al mercat. Crec que és una oportunitat. Nosaltres ens vam comprometre a posar en marxa mil habitatges en quatre anys i en dos anys i mig ja tenim en marxa, en distintes fases, eixos mil habitatges", ha afegit la primera edil, que s'ha mostrat "convençuda" que el mandat acabarà superant l'objectiu marcat pel seu equip.

La responsable municipal ha remarcat que les administracions han de "promoure habitatge en tots els barris de manera que les persones d'esta ciutat tinguen una oportunitat".

Característiques i sistema d'adjudicació

Els 91 habitatges la construcció dels quals ha començat este dijous a Malilla tindran d'un a tres dormitoris, encara que el 72% seran de dos dormitoris. L'edificació consta també de 66 places de garatge, 35 trasters, zones verdes i espais comuns. Tot això suposa una inversió de 12,7 milions d'euros, dels quals 3,94 milions procedeixen de fons europeus.

Els lloguers aniran des dels 525 euros aproximadament fins als 840 euros al mes. Camarero ha assenyalat que estos immobles sempre formaran part del parc públic i ha concretat que compten amb unes regles "clares i transparents" des del primer dia, amb un preu màxim de 10,5 euros/m² al mes, un límit de renda d'accés de 6,5 vegades l'Iprem i l'actualització de rendes lligades a l'IPC i sempre notificada.

El procés d'adjudicació s'obrirà una vegada finalitzen les obres, en el primer semestre de 2028. Per a accedir als habitatges caldrà complir el requisit de transparència que exigeix el Pla Viu. El sistema d'adjudicació inclourà un registre electrònic de sol·licituds, amb número d'orde; publicitat obligatòria dels lloguers; i un procés amb fases clares: sol·licituds, baremació, llistes provisionals, reclamacions i llistes definitives.

Tot el procés estarà supervisat per l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA) i hi haurà una comissió de seguiment permanent integrada per la mateixa entitat i l'empresa adjudicatària.

Activació de les vivendes de la Sareb

Per altra banda, Camarero ha instat la ministra de Ciència i secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, que reclame al seu govern la posada a disposició dels ciutadans de la Comunitat Valenciana els 2.000 habitatges de la Sareb que estan tancats.

La vicepresidenta i consellera ha reclamat també al Govern d'Espanya que elimine l'IVA en la construcció de l'habitatge de protecció pública per a afavorir un "habitatge assequible".

"Morant faria un gran servici als seus conciutadans si exigira al Govern d'Espanya que retirara l'IVA d'estes promocions, perquè repercutiria directament en els preus dels habitatges i més persones amb menys ingressos hi podrien accedir", ha afegit.

Susana Camarero s'ha mostrat convençuda que la líder dels socialistes valencians considerarà estes mesures "positives" i no les rebutjarà, perquè implicarien una millora del parc d'habitatges.

També et pot interessar

stats