Baleària utilitza gas natural liquat per a propulsar els seus ferris al recinte portuari

El projecte, pioner a l'Estat espanyol, permet reduir les emissions i millorar la qualitat de l'aire.

La naviliera valenciana Baleària utilitza gas natural liquat per a propulsar els seus ferris
La naviliera valenciana Baleària utilitza gas natural liquat per a propulsar els seus ferris / À Punt Notícies

La naviliera valenciana Baleària utilitza ja el gas natural liquat (GNL) al port de València per a propulsar un dels seus ferris en el recinte portuari. La nau Abel Matutes, que fa el trajecte entre València, Eivissa i Palma, utilitza aquesta nova tecnologia no contaminant i fa la càrrega o bunking del nou combustible en col·laboració amb la companyia Gas Natural Fenosa. 

El projecte és pioner a l'Estat espanyol i consisteix a instal·lar un motor auxiliar de gas natural així com un tanc de gas liquat amb l'objectiu de reduir les emissions i millorar la qualitat de l'aire, un dels eixos prioritaris de la política mediambiental de l'Autoritat Portuària de València.

Per a Federico Torres, director de Seguretat, Medi Ambient i Instal·lacions de l'Autoritat Portuària, "es tracta d'un pas més en una estratègia que s'està desenvolupant en els últims anys al port de València per a reduir l'empremta del carboni i també el soroll i les partícules que desprenen els motors auxiliars de les naus". L'aplicació d'aquesta tecnologia en la nau es tradueix en una reducció de les emissions i un estalvi anual de prop de 4.000 tones de diòxid de carboni, més de 60 tones d'òxid de nitrogen i sis tones d'òxid de sofre.

El nou motor de l'Abel Matutes està totalment integrat en la planta elèctrica de la nau i pot funcionar amb qualsevol dels auxiliars propis i sense impacte visual. El ferri té una eslora de 190 metres, una capacitat per a 900 persones i 2.235 metres lineals de càrrega rodada. "Suposa un gran estalvi de contaminació atmosfèrica -segons Pedro Ángel Puertas, capità del vaixell-. Estem incrementant l'ecoeficiència de la maquinària de propulsió. És el futur de la navegació. Aquest sistema que ara arriba als ports de la Comunitat Valenciana s'utilitza ja de forma massiva als ports del mar Bàltic".

Per a Manuel Pérez, delegat de Baleària a València, la naviliera "està compromesa amb la reducció de les emissions de CO2 i aquesta primera experiència es vol estendre a altres naus i rutes de la companyia. Apostem per les energies netes que contribueixen a la lluita contra el canvi climàtic i a la millora de la salut de les persones". 

Baleària és una companyia valenciana amb presència en cinc països. És líder en el transport de passatge i càrrega en les connexions amb les Balears i uneix Ceuta i Melilla amb la Península, i té rutes al Marroc, Algèria i el Carib (els Estats Units i les Bahames). L'empresa ha assumit els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides en l'àmbit de la sostenibilitat econòmica, social i ambiental. En 2017 Baleària va transportar més de 3,7 milions de passatgers i 5,6 milions de metres lineals de càrrega. Té una flota de 25 naus, dóna treball a més de 1.500 persones i l'any passat va facturar 362 milions d'euros. 

També et pot interessar

stats