Les associacions del TDAH denuncien l’abandó de les institucions i reclamen més mitjans

Afirmen que la falta de recursos està obligant a tancar moltes organitzacions que són el suport de les persones que pateixen el trastorn i les seus famílies

Una parada informativa de l'Associació de Xiquets i Adolescents amb TDAH aquest dijous a Burjassot / À Punt NTC

Les associacions i organismes que ajuden les persones amb el Trastorn de Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH) han denunciat aquest dijous, en diversos punts d’Espanya, la situació d’abandó i discriminació que viuen els afectats per aquests trastorns neurobiològics, que provoquen dificultat per a concentrar-se, impulsivitat, problemes per a adaptar-se als horaris o desorganització. I adverteixen que la falta de suport provoca el tancament d’entitats que són l’única ajuda per a aquestes persones. 

En el Dia Mundial del TDAH, que és aquest dijous, 27 d’octubre, organismes com l’Associació de Pares de Xiquets i Adolescents amb Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (Apnadah) o la Federació d’Associacions d’Ajuda al Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (Feaadah), han alertat de les dificultats professionals i socials que pateixen les persones afectades, fet que posa en risc la seua salut. 

Denuncien discriminació en l'accés a beques i ajudes escolars

En el cas dels joves i adolescents amb el trastorn, les associacions denuncien les limitacions que existeix en l’accés a beques i ajudes a l’estudi per l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu. “Limitar l'accés a les beques suposa no garantir el principi d'igualtat d'oportunitats, és una discriminació clara”, afirmen. La Federació critica la posició del Ministeri d’Educació, que, segons ells, considera “no prioritari” incloure l’alumnat amb TDAH en la convocatòria d’ajudes. 

Pel que fa als professionals, alguns trets del TDAH, com són les dificultats per a concrentar-se, l’impulsivitat o l’actitud contestatària, dificulten la seua formació i posen en risc la faena dels afectats, fins al punt d’enviar-los a l’atur. 

Legislació concreta i suport psicopedagògic

Les organitzacions, per això, remarquen la necessitat d’impulsar la investigació, la formació i la normalització social per un trastorn que encara suposa un estigma social per a aquestes persones i els familiars. “És bo que es reconega que els afectats i les famílies encara es troben amb la incomprensió, la incredulitat i la discriminació, motivades per un desconeixement de com afecten en el dia a dia la seua simptomatologia”, declara Maite Urkizu Molinuevo, presidenta de la Feaadah. I demanen accions concretes, com desenvolupar una legislació que empare les persones amb TDAH, plans de diagnòstic precoç, intervencions personalitzades i multidisciplinàries i més suport psicopedagògic. 

Les associacions lamenten, igualment que s’haja d’establir com a lema de la jornada “El TDAH sí que existeix”, tot i que científicament ha quedat provat, i que malgrat això encara és habitual sentir opinions de persones que relativitzen, dubten o neguen l'existència. 

Treballar per a un pla integral per al TDAH

Tant familiars com associacions consideren un pas urgent consensuar un pla integral per al TDAH,  i apel·len a les administracions perquè hi comencen a treballar. El trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat és un trastorn d'origen neurobiològic i amb un patró genètic que presenta símptomes com la falta de concentració, activitat excessiva, manca de planificació, baixa tolèrancia a la frustració, problemes per a adaptar-se al temps i establir prioritats. Es calcula que actualment pateixen TDAH quasi mig milió de persones a la Comunitat Valenciana (dades de la Federació Valenciana d'Associacions de la Comunidat Valenciana de TDAH (Fecovadah), un 5% de la població infantojuvenil i el 2-3% de la població adulta, i molts d’ells no reben cap tipus de tractament.

També et pot interessar