Alumnat i professorat de referència i prioritzar les emocions: suggeriments del protocol per a acollir l’alumnat ucraïnés

La Conselleria d’Educació ha publicat una guia per a acompanyar els xiquets i les xiquetes que fugen de la guerra

Voluntaris atenen famílies de refugiats ucraïnesos a Romania
Voluntaris atenen famílies de refugiats ucraïnesos a Romania / Pedro Armestre (Save the Children)

La Conselleria d'Educació ha publicat un protocol específic d'acolliment de l’alumnat refugiat procedent d'Ucraïna. Es tracta d'una sèrie de pautes específiques "d’acompanyament educatiu i emocional per als xiquets, xiquetes i joves que han arribat amb vivències molt dures provocades per la barbàrie de la guerra".

Des del departament que dirigeix Vicent Marzà agraeixen el treball a la comunitat educativa per "el treball i la predisposició per a facilitar un acolliment tan humà com siga possible".

El document anima a assignar alumnes de referència a l’estudiantat nouvingut, si fora possible, del seu país d'origen, o bé alumnat migrant que fa temps que està en territori valencià i que vulga participar en l’acolliment. En aquesta línia, s'insta a establir també docents de referència, tant a l'alumnat com a la seua família, que puga atendre els seus dubtes.

Així mateix, s'advoca per facilitar la comunicació amb els alumnes ucraïnesos tant com es puga i adaptant-se al seu ritme, repetint els missatges, simplificant el vocabulari, fent pauses i comprovant que entenen els missatges. En aquest sentit, els docents poden utilitzar la guia de conversa de la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, o altres recursos, per a introduir salutacions o paraules que mostren la disposició a acompanyar el seu procés d'acolliment.

Prevaldre la comunicació per escrit i simplificar la gramàtica

En un primer moment, s'aconsella que prevalga la comunicació per escrit, que ha de ser el més accessible possible i simplificant la gramàtica. Pot ser útil usar facilitadors visuals, com fotos quan es tracte d'elements tangibles o pictogrames, i aprofitar les tecnologies i els traductors en línia per a aclarir els missatges importants.

El protocol insta a prioritzar els aspectes emocionals i relacionals sobre les qüestions acadèmiques, com a mínim les primeres setmanes o mesos, per a tractar de conéixer els gustos i les preferències, i adequar les opcions que s'ofereixen a cada persona.

Si els centres es trobaren en situacions complicades o la quantitat d'alumnat a acollir fora molt elevada, poden demanar suport a agents externs que puguen col·laborar. 

Reunió inicial per a aclarir dubtes, amb l'ajuda de mediadors culturals

Una altra recomanació és fer una reunió inicial per a aclarir dubtes amb totes les famílies i alumnat, amb l'ajuda de mediadors culturals o dels intèrprets que pose a la disposició la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme i els ajuntaments.

Facilitar l’expressió emocional de l’alumnat i resoldre dubtes sobre la guerra 

Quant a les tutories, s'aposta per facilitar l'expressió emocional de tot l'alumnat i els dubtes que tinguen sobre la guerra i explicar que, a pesar que necessiten mostres d'afecte i un acolliment positiu, l'alumnat nouvingut també pot necessitar espai i temps en soledat.

Pel que respecta a les famílies, es pot proposar, a través de les AMPA, famílies ajudants o guia i mediadores interculturals que es busquen tutors afectius "amb capacitat d'escolta i empatia" entre els seus iguals o en cursos superiors.

També et pot interessar

stats