Adif es compromet a estudiar amb els ajuntaments el soterrament de les vies per a eliminar el pas a nivell d'Alfafar

Els dos consistoris han acceptat la proposta de l’administrador ferroviari de suprimir el polèmic pas a nivell 

La Plataforma pel Soterrament de les Vies d'Alfafar ha protestat davant la seu d'Adif, a Madrid / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
03 de maig 2023 - 07:00 Actualitzat: 03 de maig 2023 - 20:04

Adif s'ha compromés amb els ajuntaments d'Alfafar i Sedaví (Horta Sud) a estudiar la viabilitat de les actuacions per a soterrar les vies que travessen els dos municipis, però a més curt termini, les tres parts han acordat suprimir el pas a nivell, tal com plantejava l'organisme ferroviari. 

Són les principals conclusions d'una hora i mitja de reunió que s'ha celebrat aquest dimecres a Madrid a petició de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries per a buscar solucions al pas a nivell de vianants on la setmana passada el tren va atropellar mortalment una jove de 19 anys

Els alcaldes de les dues poblacions han eixit esperançats de la trobada i amb la promesa que els convocaran a una nova reunió per a analitzar amb més detall com podria escometre's el soterrament dels quasi dos quilòmetres de via. Però, de moment, l’acord a què han arribat és el projecte proposat per Adif que consisteix a reconduir tota la circulació rodada pel pas superior que ja existeix, i la circulació de persones i bicicletes per un nou pas inferior, subterrani. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, de visita a València aquest dimarts, ha insistit en el fet que amb la proposta de Transports s'elimina el risc i que, per tant, és la millor solució.

La delegada del govern espanyol, a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé ha confirmat en acabar la cita de hui que totes les administracions estan compromeses en treballar "juntes" per a trobar una solució per a aquest punt negre amb la seguretat com a eix fonamental. Segons ha explicat, ja s'ha fet el primer pas, que és que els municipis involucrats autoritzen Adif a posar en marxa les obres per a llevar el pas a nivell i construir el nou corredor subterrani per a les persones que proposa el Ministeri de Transports. Aquestes actuacions, ha precisat, comporten uns estudis previs de trànsit i de caràcter tècnic que hauran de demostrar la viabilitat del projecte. I ha anunciat que es convocarà els ajuntaments pròximament a una nova reunió amb la Direcció General de Planificació i Avaluació Ferroviària, dependent Ministeri, per a poder començar a treballar "en una solució alternativa a la supressió de les vies" ferroviàries. 

En paral·lel a la negociació política, la Plataforma pel Soterrament de les Vies ha portat la protesta a la capital espanyola i s'ha concentrat de matí davant la seu de l'Administrador d'Infraestructures, mentre la reunió estava en marxa. Els xiulits dels vora 250 trens que passen diàriament pel pas a nivell d'Alfafar han ressonat a les portes de l'edifici d'Adif i els membres del col·lectiu han exhibit pancartes i rams de flors per a recordar la huitantena de morts en accidents en aquest punt negre d'Alfafar en les últimes quatre dècades. Tres d'elles, en els darrers mesos.

Protesta de la Plataforma pel Soterrament de les Vies d'Alfafar aquest dimecres a Madrid
Protesta de la Plataforma pel Soterrament de les Vies d'Alfafar aquest dimecres a Madrid / À Punt NTC

L'eliminació del perillós pas a nivell és una reivindicació de fa quaranta anys dels ajuntaments dels tres pobles més pròxims a l’estació; Alfafar, Sedaví i Benetússer. Adif va recordar la setmana passada que van presentar una proposta als alcaldes de Sedaví i Alfafar el juny del 2021 per a suprimir aquest pas a nivell. I va recordar també que necessiten el vistiplau dels consistoris per a dur a terme l'eliminació del punt polèmic. En la proposta de l'empresa el trànsit rodat es desviaria pels passos superiors pròxims i alternatius mentre que vianants i ciclistes farien servir un pas a nivell inferior, una solució que segons ells, arribaria “en el curt termini”. Segons la companyia ferroviària, el soterrament, que és l'opció reclamada pels consistoris afectats, "tardaria molt més temps a poder materialitzar-se".

Els alcaldes reclamen un compromís "per escrit"

A la reunió amb representants d'Adif, celebrada a petició de l'ens, ha assistit la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, i els alcaldes d'Alfafar i Sedaví, que han entrat a la trobada amb una reivindicació compartida: un compromís per escrit. Reclamen al ministeri de Transports la firma immediata del conveni per a construir el nou pas subterrani i executar el soterrament de les vies al pas per les dues localitats. 

"Volem un full de ruta per escrit i no 40 anys de prendre'ns el pèl", ha exposat el primer regidor d'Alfafar, José Ramón Adsuara, en declaracions als mitjans abans d'entrar a la trobada amb Adif. El polític popular ha exigit que "tot estiga plasmat i redactat" en les pròximes setmanes i que el protocol d'actuació es mantinga inalterable "governe qui governe". En la mateixa línia s'ha pronunciat l'homòleg de Sedaví, el socialista Josep Cabanes, que ha reclamat a l'administració estatal que garantisca per escrit que hi haurà una reordenació del tràfic i que es començarà a construir "ja" el cobejat pas subterrani "per a evitar que hi haja més víctimes mortals." Ambdós alcaldes s'han mostrat satisfets per haver-se unit en una reivindicació comuna malgrat ser de diferent signe polític i han avisat que estan disposats a arribar a Brussel·les perquè se'ls atenga.

També et pot interessar

stats