El 44% dels estudiants universitaris abandona o canvia de carrera durant el primer curs

Els pedagogs aposten per fer un sistema de selecció basat en les aptituds i els interessos dels candidats i no perquè s’avaluen els coneixements acumulats

Als alumnes que s'enfronten a les proves de la selectivitat els falten, en la majoria de casos, tècniques per a controlar l'estrés o per a soportar la pressió durant varios dies continuats
Als alumnes que s'enfronten a les proves de la selectivitat els falten, en la majoria de casos, tècniques per a controlar l'estrés o per a suportar la pressió durant diversos dies seguits / À Punt NTC

El 44% dels estudiants universitaris abandonen o canvien de carrera el primer curs. Una xifra que avala el canvi de model de selecció dels estudiants universitaris i que justificaria, en opinió d’Enrique Castillejo, president del Col·legi Oficial de Pedagogs i Psicopedagogs de la Comunitat Valenciana, deixar de fer els exàmens de selectivitat com estan plantejats actualment.

En opinió d’aquest psicopedagog, que ha intervingut aquest dilluns en Les notícies del matí, només unes hores abans que 22.511 estudiants valencians s’enfronten a aquests exàmens, les proves de la PAU estan plantejades de manera que avaluen únicament els coneixements, deixant de banda aspectes com les motivacions de l’alumnat o les aptituds, determinants per a ser un bon professional en el futur.

En aquest sentit, Castillejo aposta per adoptar a Espanya un model de selectivitat semblant a l’anglosaxó, en el qual es fan entrevistes personals als candidats per a conéixer qüestions com les seues habilitats per a treballar en grup o el que saben d’oratòria.

“Pot haver-hi subjectivitat, però en qualsevol cas, amb l’entrevista, s’ajustaria més l’alumnat seleccionat als estudis universitaris”, ha considerat el representant dels pedagogs valencians durant la seua intervenció en la ràdio d’À Punt.

A aquesta circumstància del sistema de gabellar els aspirants als estudis universitaris, errònia des del punt de vista de Castillejo, el pedagog afig un altre problema: el sistema educatiu “no ensenya els alumnes a estudiar, a gestionar l’estrés, a ser resistents o ni a ser estrategs amb el seu temps”, una mancança que s’evidencia quan arriba el moment d’accedir a la universitat i enfrontar-se a les provés de la selectivitat.

Continguts que després s'obliden

Com ha manifestat el representant dels psicopedagogs valencians en Les notícies del matí, les proves de selectivitat, que comencen aquest dimecres a la Comunitat Valenciana, avaluen uns coneixements “que molts suspendríem anys després d’enfrontar-nos a l’examen”, cosa que evidencia la poca utilitat d’estudiar-los.

Com a alternativa, el pedagog ha advocat en Les notícies del matí per delegar les proves per a seleccionar l’alumnat de les universitats en les facultats, en lloc de la institució universitària, com passa actualment. “S’hauria de concretar un procés amb les facultats i oblidar-nos que els estudiants acumulen contingut per acumular”, apunten.

Elevat fracàs en l'ESO

Aquesta tendència del sistema educatiu espanyol també es manifesta, des del punt de vista de Castillejo, en la taxa d’abandonament escolar de l’ESO, que veu “inassumibles” en arribar a situar-se en alguns cursos en el 23% o 24%. Encara que ha reconegut que actualment aquesta dada s’ha rebaixat, fins a situar-se en el 13 o 14%, aposta per canviar l’enfocament del sistema educatiu actual, “fonamentat en el contingut”. 

També et pot interessar