3.400 firmes de docents contra l'obligatorietat dels àmbits a 1r d'ESO

La plataforma de professorat No Als Àmbits Imposats i la UGT reclamen a Educació diàleg sobre el model d'agrupació d'assignatures, perquè entenen que no funciona amb els recursos actuals

El portaveu de la UGT, Kilian Cuerda, i representants de la plataforma 'NO als àmbits Imposats' protesten a les portes de la conselleria d'Educació
El portaveu de la UGT, Kilian Cuerda, i representants de la plataforma No Als Àmbits Imposats protesten a les portes de la Conselleria d'Educació / À Punt NTC

La plataforma No Als Àmbits Imposats i el sindicat UGT han entregat a la Conselleria d'Educació més 3.400 firmes de docents valencians contraris a la imposició del model d'ensenyament per agrupació d'assignatures en primer d'ESO que la Conselleria va assajar durant la pandèmia i que ha fet obligatori aquest curs.

El professorat de secundària reclama a la nova titular d'Educació, Raquel Tamarit, iniciar un procés de diàleg perquè el model siga voluntari, com passa en segon curs.

Asseguren que aquesta modalitat educativa no és generalitzable als centres valencians per la falta de preparació dels claustres, la manca de recursos humans i les altes ràtios, entre altres motius; factors que, segons afirmen, estan tenint un impacte negatiu en l'aprenentatge de l'alumnat a través d'aquesta fórmula.

"En la pràctica s'està obligant un professor a donar classe sobre tres matèries —agrupades per àmbits de coneixement— de les quals només en domina una, perquè de les altres dues ni ha fet oposició ni una carrera", ha explicat a À Punt a les portes de la Conselleria el portaveu d'UGT Kilian Cuerda. "Jo mateix, que soc professor de Geografia, he donat l'àmbit de sociolingüística i la matèria de castellà la impartia jo", a afegit.

"Es parteix d'una fal·làcia, que és el fet que podem donar qualsevol cosa a 1r d'ESO, pel nivell que hi ha, però no és així. Un alumne de dotze anys pot tindre inquietuds tant o més sofisticades que un més major i té tot el dret a tindre davant un professional amb un coneixement científic de la matèria, que puga adaptar-la al seu nivell, i no al revés", ha detallat Cuerda.

Es parteix d'una fal·làcia, que és el fet que podem donar qualsevol cosa a 1r d'ESO, pel nivell que hi ha, però no és així Kilian Cuerda - UGT-PV

"L'objectiu és parlar amb la consellera i alçar ponts de diàleg i consens, que són precisos per a l'educació pública. Milers de professors estem dient que no volem àmbits imposats. I la prova la tenim al segon curs d'ESO, quan són voluntaris, perquè el 91% dels centres no els estan impartint", adverteix Irene Murcia, cap visible de la plataforma No Als Àmbits Imposats, que capitalitza el descontentament dels professionals i agrupa 1.200 professors valencians.

Mobilitzacions si no es reverteix l'obligatorietat el pròxim curs

El propòsit de la plataforma és aconseguir que la nova consellera elimine l'obligatorietat per a 1r d'ESO en la resolució d'instruccions per al curs 2022-2023 que Educació emetrà les pròximes setmanes. "Esperem deixar d'escriure l'etiqueta #NoalsAmbitsImposats", declara Murcia, professora de Matemàtiques, que adverteix que en cas contrari continuaran arreplegant firmes.

La secció d'ensenyament de la UGT va més enllà i no descarta "un escenari de mobilització" si la situació no es reverteix, afirma Kilian Cuerda. "És un conflicte laboral nu i cru i una agressió al dret de l'alumnat a tindre un ensenyament de qualitat", ha declarat als micròfons d'À Punt.

També et pot interessar