El teletreball serà de caràcter voluntari i reversible

Està demostrat que millora l'eficiència empresarial entre un 5% i un 25%.

Un jove teletreballant
Un jove teletreballant / À Punt NTC

Aquest dimarts el Consell de Ministres ha aprovat la llei que regula el teletreball després que el govern espanyol i els agents socials arribaren a un acord per a poder establir les bases d'una normativa adaptada a les noves realitats socials i econòmiques.

Així, entre les principals característiques, el teletreball tindrà un caràcter voluntari i reversible. És a dir, qualsevol treballador podrà sol·licitar, de manera individual, acollir-se a teletreballar si així ho preveu la seua empresa, i podrà tornar a la modalitat presencial, en el moment que ho desitge. L'empresa, per la seua banda, tampoc podrà imposar el teletreball.

Per als que teletreballen, un dels principals punts de debat entre el govern i els agents socials ha sigut el dret a compensació per les despeses derivades pel teletreball. D'aquesta forma, han acordat que la compensació només es donarà si almenys un 30% de la jornada laboral setmanal es fa de manera presencial.

Segons la professora titular de Dret del Treball de la Universitat de València, Amparo Esteve, que ha parlat amb 'Les notícies del matí', d'À Punt Mèdia, aquesta regulació suposa un pas avant i es disposa tenint en compte les condicions tan difícils en què ens trobem en aquests moments de pandèmia. El teletreball ja va començar a establir-se a Europa amb unes directrius acordades l'any 2002, però no ha sigut fins que ha arribat aquesta situació que s'ha normativitzat a Espanya.

Esteve ha explicat que, en l'àmbit laboral, el teletreball no està arreplegat com un dret dels treballadors, fet pel qual les empreses podrien rebutjar les sol·licituds. No obstant això, segons la professora de la UV, hi ha mecanismes per a afavorir que es puga donar la situació, en cas que el treballador realment ho necessitara.

Sobre les teories que asseguren que el teletreball podria ser negatiu per a les empreses i la productivitat dels treballadors, Esteve ha negat que siga així. De fet, ha explicat que hi ha estudis que demostren que el teletreball millora l'eficiència empresarial entre un 5% i un 25%. No obstant això, es poden donar casos amb una falta de productivitat i una absència notables a l'hora de teletreballar, fet pel qual Amparo Esteve considera que encara s'han d'establir una sèrie de mecanismes de control dels treballadors per tal d'evitar-ho.

També et pot interessar