El soterrament de les vies de tren del sud de València estarà acabat el 2027

La conversió en un espai verd de l’entramat del sud i l’ampliació de l’estació Joaquim Sorolla suposarà una inversió superior als 500 milions d’euros

Platja de vies en el barri de Malilla
Platja de vies en el barri de Malilla / À Punt

Les cicatrius de les vies del tren a la trama urbana del sud de València quedarà convertida en un tapís verd, sense rastre de raïls, i amb una estació d’alta velocitat renovada, el 2027. És el termini que estableix el conveni que han signat aquest dijous els representants de l’Ajuntament de València, el Ministeri de Transports i la Generalitat per a impulsar el soterrament de les vies i la reforma de l’estació Joaquim Sorolla, amb una inversió superior als 500 milions d’euros.

Les obres del canal d'accés sud, compromeses des del 2003, però sense un impuls efectiu i pressupostari fins ara, suposaran no només canvis urbanístics i una millora dels barris més pròxims, sinó també una espenta important per a les connexions del corredor mediterrani, com apuntava la ministra de Transports, Raquel Sánchez, en la firma del conveni a València.

Necessitem accelerar les obres del túnel passant Ximo Puig - President de la Generalitat

No obstant això, els representants locals, l’alcalde de València, Joan Ribó, i el president de la Generalitat, Ximo Puig, han urgit la ministra a donar l’impuls a les obres del túnel passant que creuarà la ciutat cap al nord. “Necessitem accelerar les obres del túnel”, reclamava Puig a la titular de Transports.

En la mateixa línia es mostrava l’alcalde, que demanava “celeritat” no sols per a aquesta infraestructura també pendent, sinó per a la doble plataforma ferroviària entre València i Castelló, així com l’adaptació a l’ample europeu de la xarxa de tren. “València no es pot permetre perdre cap altre tren, n'ha perdut massa en la nostra història recent”, esgrimia Joan Ribó, en l’acte de firma del conveni. 

Transformació urbanística i del trànsit

Més enllà de la millora de les connexions ferroviàries i la millora de la mobilitat, l’alcalde de València ha destacat la transcendència urbanística que tindrà aquest projecte. Permetrà tombar els murs que protegeixen les vies en tot el districte sud de la ciutat, “des de fa més de 70 anys”, com ha puntualitzat Joan Ribó, i convertir la plataforma de les vies en un extens corredor verd de 49.000 metres quadrats, que contribuirà a projectar el parc central.

El trànsit rodat també percebrà importants canvis. S'enderrocarà el pas superior de les vies, el conegut com a “l’scalextric” perquè ja no caldrà salvar els raïls que ara hi ha davall del pont.

El doble de viatgers d'alta velocitat

La ministra Sánchez, per la seua banda, ha recordat que el projecte que eixirà a licitació en els pròxims dies i, en referència a la remodelació de l’estació de Joaquim Sorolla, era un deute pendent del govern estatal amb la Comunitat Valenciana des de fa dècades, especialment des que el 2010 va arribar l’AVE, un mitjà de transport per al qual Sánchez augura un notable increment de passatgers en els pròxims cinc anys. 

“Cada any passen 3,8 viatgers a l’any per l’estació de l’AVE, en cinc anys hi haurà 8,7 passatgers”, apuntava. La ministra de Transports justificava aquest increment amb l’alliberament del sector transport d’alta velocitat. 

Respecte al corredor mediterrani, Sánchez ha manifestat el compromís de l’executiu espanyol amb aquesta connexió ferroviària, històricament reivindicada per les administracions i el teixit empresarial de la Comunitat Valenciana i que arrossega un retard significatiu.

“En quatre anys hem augmentat més de 233 quilòmetres de corredor i només en els pressupostos generals de l’Estat hi ha consignats més de 1.700 milions d’euros, un de cada quatre euros d’aquesta inversió es destinarà al traçat de la Comunitat Valenciana”, explicava.

També et pot interessar

stats