Elx, a dues hores i quinze minuts de Madrid en AVE

Des d'Oriola el viatge durarà quinze minuts més. Després de la inauguració aquest dilluns, la línia entra en funcionament aquest dimarts

Elx, a dues hores i quinze minuts de Madrid en AVE / À Punt NTC

El rei Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, han inaugurat aquest dilluns la línia ferroviària d'alta velocitat que uneix Madrid i Múrcia, a partir d’aquest dimarts per al públic, i que fa parada a Elx (Baix Vinalopó) i Oriola (Baix Segura).

El president de la Generalitat, Ximo Puig, s'ha sumat a la comitiva, que ha comptat també amb la presència de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i del president murcià, Fernando López Miras, a l’estació d’Elx. L’acte institucional d’inauguració de la línia ha tingut lloc a l’estació de Múrcia.

Puig ha celebrat l’arribada de l’alta velocitat entre la Comunitat Valenciana i Múrcia, “dos comunitats que sempre han caminat juntes i mai han estat d’esquenes”. Assegura que la nova línia incorpora una dimensió “profundament mediterrània”, “connectant el mapa de l’Espanya real”. El cap del Consell ha apuntat que es passarà de trenta-set a cinquanta-dos trens diaris entre Alacant i Múrcia i el viatge serà quaranta minuts més curt. 

Aquesta línia d’alta velocitat començarà a operar el 20 de desembre i tindrà dues freqüències diàries des de l’estació de Chamartín i altres dues des de la d’Atocha. En el primer cas, les connexions tindran una durada de dues hores i quinze minuts entre les estacions d’Elx i Chamartín, i de dues hores i trenta minuts entre Oriola i l’estació madrilenya. 

Els combois que uniran les comarques del sud amb Atocha faran, a més, parades intermèdies a Conca, Albacete, Villena i Alacant. En aquest cas, la connexió més ràpida entre Oriola i Madrid es farà en tres hores i sis minuts, i en dues hores i cinquanta minuts entre Elx i Madrid. 

El trajecte de l’AVE entre Elx i Múrcia es farà entre 32 i 40 minuts, i entre Oriola i Múrcia, entre 17 i 25 minuts, unes durades similars a les d’altres serveis de la companyia com l’Avant o la mitjana distància.

Un trajecte no exempt de polèmica

La durada del viatge, de fet, ha generat una polèmica entre el president murcià i Ximo Puig, després que López Miras afirmara que "no seria descartable que, si apostem per l'alta velocitat, els trens no paren a Oriola o Elx. Si tenim parades cada cinquanta quilòmetres ja no és alta velocitat".

Puig va qualificar de "molt inapropiat" que el president murcià suggerira que per a guanyar rapidesa s'eliminaren les parades a Elx i Oriola i va lamentar la "falta de visió integradora" del territori.

Els trens són del model S-112, dels més avançats tecnològicament segons la companyia, i comptaran amb 353 places en dues classes, dotze vagons accessibles per a persones amb discapacitat i circularan a una velocitat màxima de 300 quilòmetres per hora.

També et pot interessar