Grezzi: "El canvi de mobilitat a València ens ha fet ser referent en tot Espanya, hem de seguir per aquesta línia"

El regidor de Mobilitat Sostenible reclama mesures complementàries a les municipals, en el metro o les Rodalies de Renfe, per a reduir el tràfic contaminant a la ciutat

El regidor de Mobilitat Sostenible de València durant l'entrevista, aquest dijous, en 'Les notícies del matí' / À Punt NTC

El disseny de les zones de baixes emissions contaminants, la millora del transport públic a la ciutat, però també en tota l’àrea metropolitana, o estratègies de transport per als polígons són alguns dels reptes que té la ciutat de València per a millorar la mobilitat respectuosa amb el medi ambient i en les quals vol avançar el responsable de Mobilitat Sostenible a l’Ajuntament de València, el regidor Guiseppe Grezzi.

El responsable del transport a la ciutat ha assegurat en Les notícies del matí, on l’han entrevistat aquest dijous, que mesures com aquestes permetran a València aprofundir en el canvi de mobilitat que va iniciar la ciutat i que l'ha convertida "en un referent en tot Espanya". "Ja ho ha fet, València és, segons l’Observatori de la Sostenibilitat, la ciutat més gran d’Espanya on més ha baixat la contaminació el 2021, i hem d’anar seguint aquesta línia", apuntava el regidor.

Grezzi ha assenyalat en Les notícies del matí que ja s’ha emprés el camí per a ajustar-se a la llei de canvi climàtic, que obliga els municipis de més de 50.000 habitants a tindre delimitades zones de baixes emissions el 2023. Ha manifestat que ja s’ha tret a licitació la part tecnològica amb què començarà aquest projecte, 270 càmeres i el sistema per a gestionar-les.

Segons ha expressat, encara no estan definides quines seran les zones de baixes emissions i, abans que s’implanten les zones de trànsit restingrit a vehicles contaminants, hi haurà una etapa de debat social per a intercanviar idees i facilitar la transició al nou model de mobilitat.

"Volem que hi haja un diàleg amb tota la ciutat, totes les entitats, perquè abans de la implantació hi haurà un període d’adaptació", advertia el responsable de Mobilitat Sostenible de València. En aquest projecte s’invertiran onze milions d’euros, el 90% finançats per fons europeus.

No obstant això, Guiseppe Grezzi ha indicat que les mesures per a fer més sostenible la mobilitat a València han d’anar acompanyades de les accions d'altres administracions, més enllà de les municipals, i d’inversions.

Accions en l'àrea metropolitana

El regidor s’ha referit a les accions en l’àrea metropolitana, ja que molts dels vehicles que circulen per València no són de residents, sinó de gent de l’àrea metropolitana, que moltes vegades es veu abocada a utilitzar el vehicle privat per falta d’alternatives de transport públic. Grezzi ha esmentat les millores al metro, sobre el qual té competències la Generalitat, o les Rodalies de Renfe, que gestiona el govern central.

D’altra banda, i respecte al frau de l’EMT, Grezzi confia que l’entitat "recuperarà els quatre milions d’euros". "No escatimarem esforços per a recuperar aquests diners", insistia, al mateix temps que afegia que "hi ha elements que demostren que les coses no es van fer bé".

També et pot interessar