El Congrés rebutja traspassar el servei de rodalia de Renfe a la Comunitat Valenciana

La Comissió de Foment reclama la inclusió d’alguns traçats que discorren per Espanya en les xarxes transeuropees de ferrocarril.

El Congrés rebutja traspassar el servei de rodalia de Renfe a la Comunitat Valenciana
El Congrés rebutja traspassar el servei de rodalia de Renfe a la Comunitat Valenciana

La Comissió de Foment del Congrés dels Diputats ha rebutjat la proposta de Compromís perquè es transferira a la Generalitat el servei de rodalia de Renfe a la Comunitat Valenciana, per nou vots a favor, catorze en contra i dues abstencions.

El diputat de Compromís, Joan Baldoví, ha argumentat que la situació del servei de rodalia entre Castelló i València ha patit una "greu deterioració" en l'últim any a causa de les obres del tercer raïl. Segons ell, aquestes obres "s’eternitzen" i suposen retards reiterats, cancel·lacions assídues i altres contratemps que han disminuït dràsticament la qualitat del servei. Segons Compromís, la reducció del nombre de trens ha sigut "dramàtica", ja que només en uns anys s'ha passat de 80 a 38. 

L'Ajuntament de Castelló i les universitats han mostrat el seu malestar per aquesta situació, que ha portat a una pèrdua del 20% de viatgers i ha obligat els usuaris a buscar alternatives diàriament.

Per a la formació, una possible solució passaria per la transferència a la Generalitat de les competències del servei ferroviari de rodalia, amb la corresponent consignació pressupostària, com han fet altres comunitats. Un dret que està contemplat en el seu estatut d'autonomia.

Una altra solució provisional seria bonificar els bitllets, almenys al 50%, mentre finalitzen les obres, que haurien d'haver acabat en 2015, una proposta que ja ha fet el govern valencià.

La diputada socialista Alícia Piquer ha admés que la xarxa de rodalia valenciana arrossega un elevat dèficit d'inversió des de fa anys, però ha deixat clar que no compartien la fórmula suggerida perquè la matèria no és competència del Ministeri de Foment, sinó de la comissió mixta de transferències.

Renegociació amb la UE per a sufragar traçats ferroviaris

D’altra banda, la Comissió de Foment ha aprovat per unanimitat instar el govern central a negociar amb la UE incloure de nou en les xarxes transeuropees de ferrocarril alguns traçats que discorren per Espanya, perquè puguen ser sufragats amb el pla financer plurianual de la UE 2021-2027. En concret, es tracta dels traçats Madrid-València, en el corredor atlàntic-mediterrani, i el de Saragossa-València, en el corredor cantàbric-mediterrani.

Dins del corredor atlàntic-mediterrani, el Govern d’Espanya sempre ha inclòs els traçats Lisboa-Badajoz-Madrid-València; i, del corredor cantàbric-mediterrani, els traçats entre Bilbao, Pamplona, Saragossa i València. Tanmateix, s'ha sabut que en la proposta que va a plantejar la Comissió Europea han desaparegut d'aquests corredors els trams València-Madrid i València-Saragossa, respectivament.

Les xarxes incloses tindran un finançament europeu que pot arribar al 75% del projecte, mentre que les no prioritàries només podran arribar fins al 15%. Per tant, si no s’inclouen aquest traçats hi haurà una repercussió directa en l'eficiència de les connexions dels corredors i els ports que en formen part; i serà especialment greu, a curt termini, per al tram València-Saragossa, que necessita una renovació a fons.

Segons el diputat socialista Herick Campos, la Comissió Europea es va limitar a acceptar una proposta de canvis realitzada pel govern de Mariano Rajoy entre desembre de 2017 i gener de 2018. A més, ha afegit que aquests canvis van ser acordats amb les comunitats autònomes afectades, no amb els grups parlamentaris ni amb els agents socials i econòmics estatals.

També et pot interessar

stats