Els Vint-i-set acorden una reducció d'emissions del 45% a partir del 2030 per als camions i vehicles pesants europeus

La proposta amplia l'abast del reglament perquè quasi tots els vehicles pesants nous amb emissions de CO₂ certificades estiguen subjectes a objectius de reducció d'emissions

Un centenar de camions dels apicultors valencians han rodat per València amb cartells de denúncia sobre la seua situació
Camions, en arxiu / À Punt NTC

Els ministres de Medi Ambient de la Unió Europea han acordat aquest dilluns a Luxemburg una reducció d'emissions de diòxid de carboni (CO₂) del 45% a partir del 2030 per a camions i vehicles pesants que se suma a l'objectiu de rebaixar el 15% les emissions per al 2025 ja previst. A més, l'acord planteja una reducció del 65% d'emissions a partir del 2035 i del 90% a partir del 2040.

Aquesta orientació general aconseguida pels Vint-i-set servirà com a mandat del Consell per a les negociacions amb el Parlament Europeu sobre la forma final de la legislació, que haurà de ser formalment adoptada per totes dues institucions. La proposta amplia l'abast del reglament perquè quasi tots els vehicles pesants nous amb emissions de CO₂ certificades –inclosos camions més xicotets, autobusos urbans, autocars i remolcs– estiguen subjectes a objectius de reducció d'emissions.

No obstant això, s'aplicarà una exempció dels objectius de reducció de CO₂ establits en el reglament als xicotets fabricadors i als vehicles utilitzats en la mineria, la silvicultura i l'agricultura; a vehicles per a ús de les forces armades i serveis de bombers; a vehicles per a ús en protecció civil, orde públic i atenció mèdica i a vehicles professionals com a camions de fem.

Els autobusos urbans no hauran d'emetre emissions el 2035

L'esmena proposada pels Vint-i-set introdueix també un objectiu de zero emissions del 100% per als autobusos urbans d'ací al 2035, alhora que fixa un objectiu intermedi del 85% per a aquesta categoria d'ací al 2030, però s'ha acordat eximir els autobusos interurbans d'aquest objectiu.

L'eficàcia i l'impacte del reglament modificat sobre els objectius abans esmentats seran revisats per la Comissió el 2027, un any abans del proposat originalment, i en la seua avaluació, Brussel·les haurà d'avaluar del paper d'un factor de correcció de carboni (CCF) en la transició cap a una mobilitat sense emissions en el sector dels vehicles pesants.

També et pot interessar

stats