Tragèdia a Suïssa: les primeres investigacions apunten que l'avió va caure en picat

Cap supervivent en l'accident d'un avió militar antic, on anaven 20 persones per a fer un ‘tour’ turístic.

Imatges de l'accident a Suïssa
Imatges de l'accident a Suïssa / Reuters

Un avió militar antic amb vint passatgers s'ha estavellat aquest dissabte als Alps suïssos, prop de la localitat alpina de Flims, sense que hi haja supervivents. Les primeres investigacions apunten que l'aeronau va caure quasi en vertical i a gran velocitat contra la muntanya el Piz Segnas. És el pitjor accident aeri a Suïssa des de la tragèdia del Crossaire de l'any 2001, en què van morir vint-i-quatre persones.

Totes les víctimes, onze homes i nou dones entre 42 i 84 anys, procedien de Suïssa –dels cantons de Zuric, Turgòvia, Lucerna, Schwyz, Zug i Vaud–, excepte un matrimoni i el fill, que eren austríacs. El vol pertanyia a Ju-Air, una companyia suïssa que ofereix recorreguts amb antics avions militars, i anava complet ja que l'avió tenia places per a dèsset passatgers, dos per als pilots i una per a un tripulant. Estava fent un trajecte turístic per Ticino (sud-est) i havia d'aterrar cap a les 17:00 hores locals (13:00 GMT) a l'aeroport de Dübendorf (Zuric, nord).

L'avió que s'ha estavellat era un Junkers, conegut també com a Tia Ju. El van construir a Alemanya el 1939 i l'utilitzaven per a vols panoràmics sobre els Alps suïssos. Actualment, només hi ha al món 6 avions com aquest, que continua volant.

Els avions tan antics no porten caixa negra

La policia va tindre coneixement de l'accident al voltant de les 16:57 hores, hora local (14:57 GMT), un fet va activar un operatiu important on participaren prop de cent persones, un dispositiu que encara continua aquest diumenge.

El responsable de la investigació, Daniel Knecht, ha descartat factors externs, com ara una col·lisió amb un altre avió o que l'aeronau es trencara parcialment en el vol. Aquests tipus d'aeronaus tan antigues no tenen caixa negra, un fet que complica considerablement la recerca.

L'expert ha assenyalat que les altes temperatures de Suïssa, entre 32 i 34 °C, han pogut influir en el funcionament dels motors d'un avió tan antic, però ho ha deixat clar: "La calor no és mai l'única causa d'un accident".

Pilots experimentats

El conseller delegat i cofundador de l'aerolínia Ju-Air, Kurt Waldmeier, ha declarat que és el "pitjor dia en els 39 anys d'història" de la companyia. Ha assegurat que no tenia constància de problemes tècnics en l'aparell sinistrat i ha precisat que els avions de l'aerolínia solament els piloten professionals amb una gran experiència i que l'últim manteniment del JU-52 va ser a finals de juliol.

En el cas d'aquest viatge, el primer pilot tenia 62 anys i una experiència de 30 anys. En el del JU-52 comptava 943 hores de vol, mentre que el segon pilot tenia 63 anys i una experiència de vol similar.

L'hostessa, de 66 anys, per la seua banda, tenia més de 40 anys d'experiència professional.

De moment, Ju-Air ha suspés les seues operacions i ha decidit deixar a terra els seus avions.

També et pot interessar