Rússia recorda Navalni en el segon aniversari de la seua mort entre acusacions d’enverinament

França i altres països europeus demanen una investigació independent mentre el Kremlin rebutja les acusacions

Homenatges al crític del Kremlin Alexéi Navalni davant de l’ambaixada russa a Berlín (Alemanya), en el segon aniversari de la seua mort
Homenatges al crític del Kremlin Aleksei Navalni davant de l’ambaixada russa a Berlín (Alemanya), en el segon aniversari de la seua mort / Christian Mang (Reuters)

Centenars de russos han recordat este dilluns el líder opositor Aleksei Navalni en el segon aniversari de la seua mort en una presó àrtica russa, enmig de noves denúncies d’enverinament formulades per diversos governs europeus.

Malgrat el fred intens, amb temperatures de fins a -14 °C, nombrosos moscovites han acudit des de primera hora del matí al cementeri de Borissov, al sud de la capital, per a dipositar flors sobre la tomba, coberta de roses roges, blanques i roses. Entre els primers a arribar-hi estava la mare de l’opositor, Liudmila, i la mare de la viuda, Iúlia Navàlnaia.

Un sacerdot ortodox ha oficiat una oració davant de la sepultura, envoltada de neu, mentre els assistents corejaven “Al·leluia!” en record de qui va desafiar el president rus, Vladímir Putin, amb denúncies de corrupció i frau electoral. Durant el trajecte des del metro fins al cementeri, agents de les forces de seguretat amb el rostre cobert han gravat els qui acudien a retre-li homenatge, inclosos periodistes.

Acusacions d’enverinament

Alemanya, el Regne Unit, França, Suècia i els Països Baixos han sostingut que Navalni va morir enverinat amb epibatidina, una toxina letal present en granotes verinoses de l’Amèrica del Sud. Segons estos governs, les anàlisis practicades a mostres preses del cos apunten a un possible ús d’esta substància.

El Kremlin ha rebutjat “fermament” estes acusacions. El portaveu presidencial, Dmitri Peskov, les ha qualificades de “parcials i infundades” i ha insistit que la mort es va produir per causes naturals.

Navàlnaia va acusar dissabte directament el Kremlin d’haver matat el seu marit amb “una arma química”, com —segons ella— ja van intentar el 2020 amb la substància Novitxok durant un viatge de l’opositor a Sibèria.

França reclama una investigació independent

França ha demanat l’obertura d’una investigació independent i exhaustiva per a aclarir les circumstàncies de la mort i considera les autoritats russes “plenament responsables” del decés.

El president francés, Emmanuel Macron, ha expressat la seua esperança que es faça justícia i ha qualificat la mort de Navalni de “premeditada”. El ministre francés d’Afers Estrangers rebrà este dimarts a París la viuda de l’opositor.

Navalni va morir a la colònia penitenciària IK-3, a la localitat àrtica de Jarp, al districte autònom de Iamalo-Nènets. La versió oficial parla d’una arrítmia sobtada, però la família, l’oposició i diverses cancelleries occidentals rebutgen esta explicació i insistixen que es tracta d’un assassinat polític.

També et pot interessar

stats