L'afebliment de l'estructura del submarí pot haver sigut el motiu de la implosió del Titan
El director d'operacions de la base subaqüàtica Aquarius a Florida explica el fort impacte derivat de la diferència de pressió
La "implosió catastròfica" que va patir el submergible turístic Titan en el viatge cap al naufragi del Titanic va poder ser el resultat del "lent i gradual afebliment del material de la cambra" per l'alta pressió exterior, després d'anteriors immersions a gran profunditat, ha explicat aquest divendres Roger García, director d'operacions de la base subaqüàtica Aquarius a Florida.
"Basat en les restes que es van trobar, cosa que aparentment va ocórrer, va ser que la cambra de pressió del submergible no va sostindre l'alta pressió a aquestes profunditats, de fins a 5.800 lliures (2.633 quilos)". Això va causar una "implosió instantània", ha subratllat García, oficial de seguretat de busseig de la Universitat Internacional de Florida (FIU).
"Pot ser que, desafortunadament, aquesta vegada la cambra de pressió no va donar més. Però esperem que la investigació oficial puga donar les respostes que les famílies necessiten". "La tripulació no va tindre temps ni de pensar en el que estava passant", ha afegit. La implosió hauria mort instantàniament els cinc passatgers del submergible que des de diumenge passat estava desaparegut en aigües de l'Atlàntic Nord. Això va desencadenar quatre dies de cerca contrarellotge.
Aquest dijous, la Guàrdia Costanera dels EUA va anunciar que els "enderrocs" oposats prop de la zona on es troben les restes del Titanic corresponien a la part externa del Titan. Hi anaven l'empresari pakistanés Shahzada Dawood, amb el seu fill Suleman; l'explorador britànic Hamish Harding; l'explorador francés Paul-Henry Nargeolet, i el conseller delegat de la signatura OceanGate, Stockton Rush.
"Encara que (el Titan) ja havia anat abans a aquestes profunditats, cada vegada que se submergia la pressió va poder afeblir el material de la cambra, gradualment", ha apuntat l'expert, un bus experimentat de més de vint anys de servei en la Marina estatunidenca. La diferència de pressió és tanta a aquestes profunditats que "va poder causar una fallada catastròfica en l'estructura de la cambra de pressió del submergible".
Malgrat que és molt difícil determinar encara amb exactitud quan i com va ocórrer aquesta fallada catastròfica, García ha precisat que, en cas de no ser una implosió la causa, "l'oxigen disponible no és el problema" real. El problema, en aquest segon escenari d'una possible pèrdua d'energia a bord, seria el diòxid de carboni, ja que un nivell d'aquest gas que abasta el 10% és molt tòxic i resulta letal, assegura.
Sobre la fiabilitat de batiscafs com el Titan, puntualitza que "sempre hi ha riscos" i que, en el cas d'aquest submergible, "hi ha moltes variables en termes de construcció i procediments de certificació que han de ser avaluats".