Enginyers de la UPV estudien com evitar en el futur accidents semblants al de Baltimore
Investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia treballen en un projecte europeu amb fusibles estructurals per a aïllar zones susceptibles d'assolar-se
Un grup d'investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (Icitech) de la Universitat Politènica de València (UPV) treballa en un projecte europeu sobre el concepte de fusible estructural en edificis, una manera de construir que permet aïllar les zones susceptibles d'enfonsar-se per alguna fallada, de manera que no es propague a la resta de l'estructura. Funcionaria, en la pràctica, igual que un fusible que protegeix una xarxa elèctrica. Es pretén, de cara al futur, aplicar aquest mateix mecanisme als ponts per a poder evitar accidents com l'ocorregut a Baltimore, als Estats Units, la matinada d'aquest dimarts. El pont Francis Scott Key, el més gran de la ciutat, s'ha enfonsat després que un vaixell de càrrega haja xocat contra un dels pilars que el sostenien.
L'investigador José Miguel Adam Martínez, que lidera el grup de l'Icitech, ha explicat a EFE que, segons s'ha vist en les imatges del sinistre, "el pont, a priori i segons com s'esfondra, sembla que està ben dissenyat i tot ben connectat, però com que hi ha un impacte en un element clau, aquesta fallada local arrossega per complet l'estructura". "El que està per damunt del pilar —l'estructura vertical de suport i sustentació del pont— tal com es veu, està ben dissenyat; hi ha molta continuïtat i tot està perfecte. No obstant això, quan falla alguna cosa, aquesta continuïtat estira la resta de l'estructura i provoca un col·lapse a gran escala", afig.
L'enginyer recorda que hi ha ponts en els quals s'ha actuat per a evitar aquest tipus d'enfonsament, de manera que "si falla una part, s'aïlla de la resta": ponts que estan sobre la mar o en vies navegables contra els quals pot estavellar-se una embarcació. "Ací això no ha ocorregut, però no tinc dubtes que el pont està ben dissenyat per damunt de la pila", assegura. Tal com ha explicat, una solució per a previndre aquest tipus d'accidents és deixar una illa al voltant de la columna per a protegir-la i en el cas que hi vaja un vaixell de cara, frene l'impacte. "No he arribat a veure si en aquest cas hi havia eixos elements, però si n'hi havia, l'energia que portava el vaixell ha passat per damunt de la protecció", agrega.
Adam explica que actualment tenen una via de treball "monitorant i avaluant aquest tipus de ponts d'acer com el de Baltimore per errades locals o menors. Quan hi ha una fallada, analitzem si es propagarà a la resta del pont o no". El projecte que els ocupa és finançat amb 2,5 milions pel Consell Europeu d'Investigació i, quan l'acaben, pretenen extrapolar-lo als ponts ubicats en vies navegables. "Hi ha un element clau que és la pila, cal protegir-la enfront de l'impacte de vaixells perquè si falla, provocarà un desastre. Una altra opció és dissenyar el pont perquè, en cas d'un esfondrament, no es propague a la resta", conclou.