Els efectes de la vaga de refineries a França: cues eternes per a repostar i racionament de combustibles

La policia comença a controlar els nivells dels depòsits dels vehicles i impedeix omplir el tanc si està a més de la meitat

Llargues cues en una gasolinera a Raillencourt-Sainte-Olle, municipi dels Alts de França
Llargues cues en una gasolinera a Raillencourt-Sainte-Olle, municipi dels Alts de França / Pascal Rossignol (Reuters)

La vaga convocada pel personal de les refineries a França a finals de setembre posa el país contra les cordes. Aquest dimecres, en són ja sis —de les set del sector— les que secunden les parades i això està provocant una situació complicada pel desabastiment de combustibles, que afecta quasi un 30% de les gasolineres franceses, segons les últimes xifres de l'executiu gal.

París, la capital, i els Alts de França són les dues regions més perjudicades, amb vora el 44% d'estacions tancades perquè no tenen carburants per a subministrar-ne a la població. Les imatges de cues quilomètriques per a omplir els depòsits i els racionaments imposats per la policia s'estan convertint en una imatge habitual aquests dies en moltes parts del país.

Les protestes laborals es concentren fonamentalment en dues de les plantes petrolieres més grans del país, controlades per Total Energies i ExxonMobil. La plantilla els retrau que no compartisquen els beneficis elevats que ambdues companyies s'han embutxacat per l'alça de preus en els combustibles i la guerra d'Ucraïna. Els sindicats reclamen augments salarials de vora el 10% i, de moment, no tenen intencions de retirar les mobilitzacions mentre les negociacions, en fase primerenca, no es materialitzen en compromisos concrets.

En paral·lel, les conductores i conductors de França comencen a patir les conseqüències directes de la vaga de refineries, fonamentalment per la manca de carburants. Repostar s'ha convertit en un autèntic maldecap per a molts, ja que les gasolineres que queden obertes s'han convertit en escenari de cues quilomètriques. Hores i hores d'espera per a omplir el depòsit.

Alguns mitjans locals destaquen que la policia, present per a evitar desbordaments i embussos, ha començat també a controlar els nivells de carburant dels qui s'acoten a les estacions de servei i obliguen a fer mitja volta qui té més de la meitat del tanc ple. Tampoc es permet omplir bidons per a tindre'n reserves.

La por d'un desproveïment ha augmentat l'afluència a les gasolineres franceses. És l'efecte combinat del temor i de la necessitat humana de sentir-se segur, que condueix a fer provisió de carburants. Es tracta de l'anomenada "compra del pànic", un fenomen que ja vam veure els primers mesos de pandèmia, el 2020, quan la població acumulava productes essencials, com el paper higiènic o farina, a casa.

L'escassetat de carburants pels aturs que van començar fa un parell de setmanes ha propiciat, a més, una pujada de preus a les gasolineres. Segons les dades del govern francés, el preu mitjà del litre de gasoil ha augmentat 23 cèntims des de finals de setembre, fins a 1,93 cèntims, i el de gasolina, 16 cèntims, fins a 1,68 euros.

També et pot interessar

stats