Descobreixen per primera vegada a l'espai la molècula clau per a l'origen de la vida

La troballa d'etanolamina ajudarà a entendre l'origen de la vida a la Terra i obri la porta que n'hi haja o se'n puga crear en altres planetes

Imatge del centre de la galàxia obtinguda amb el telescopi Spitzer
Imatge del centre de la galàxia obtinguda amb el telescopi Spitzer / JPL-Caltech, Susan Stolovy (NASA)

Un grup internacional d'investigació ha descobert per primera vegada en l'espai l'etanolamina, la molècula clau en l'origen de la vida perquè conté els quatre elements químics fonamentals sense els quals no és possible (oxigen, carboni, hidrogen i nitrogen). La troballa, publicada en la revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) dels Estats Units, és producte d'una recerca liderada per científics espanyols del Centre d'Astrobiologia (CAB), adscrit al Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i l'Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial del Ministeri de Defensa.

L'etanolamina, que ara s'ha detectat en un núvol molecular situat en el centre de la galàxia, forma part dels fosfolípids, les molècules que integren les membranes cel·lulars, crucials en l'origen i l'evolució primerenca de la vida a la Terra. Per això, el descobriment serà fonamental per a ajudar a entendre el funcionament d'aquests mecanismes, segons explica el científic Víctor Manuel Rivilla del Centre d'Astrobiologia. Ha liderat una investigació internacional i multidisciplinària que ha involucrat astrofísics, astroquímics i bioquímics.

En declaracions a Efe, Rivilla ha incidit que és la primera vegada que es detecta aquesta molècula en l'espai, fet que evidencia que "els precursors de la vida" hi estan disponibles. "Els ingredients bàsics per a la vida són ací", ha manifestat l'investigador, qui obri la porta a la possibilitat que a partir d'eixos "ingredients" s'haja format o es puga crear vida en altres llocs de l'univers de la mateixa manera que s'ha format i creat en la Terra. Unes formes de vida, ha incidit, que no tenen per què ser semblants a les formes ja conegudes en el nostre planeta.

“Els resultats suggereixen que l'etanolamina se sintetitza d'una forma molt eficient en l'espai interestel·lar en núvols moleculars on es formen noves estreles i sistemes planetaris”, destaca Rivilla. Una troballa que ha sigut possible gràcies al radiotelescopi de 30 metres de diàmetre instal·lat en el pic Veleta (Granada) i el de 40 metres de l'observatori de Yebes (Guadalajara).

La millora de la sensibilitat dels radiotelescopis permetrà detectar en l'espai molècules cada vegada més complexes i que van poder donar lloc als tres components moleculars bàsics de la vida: els lípids (que formen les membranes), els àcids nucleics ARN i ADN (que contenen i transmeten la informació genètica), i les proteïnes (que s'encarreguen de l'activitat metabòlica), subratlla la investigació. "Comprendre com es formen aquestes llavors prebiòtiques en l'espai podria ser clau per a entendre l'origen de la vida", conclou Víctor Manuel Rivilla.