'No fuel': Cues i baralles a les gasolineres britàniques per la crisi dels carburants

L'Associació Mèdica Britànica reclama accés prioritari per als treballadors sanitaris, mentre el govern de Boris Johnson manté en preavís l'Exèrcit per a suplir la falta de camioners

Cues en una gasolinera de Londres pels problemes de subministrament / Reuters

Llargues cues de vehicles continuen aquest dimarts a les gasolineres britàniques, alimentant la sensació de caos i incertesa que ha causat la crisi dels carburants derivada del Brexit. Els retards en el subministrament per l'escassetat de conductors, la majoria residents estrangers als quals els ha caducat el permís, s'ha agreujat pel pànic de la ciutadania a quedar-se sense combustible, un factor que ha disparat la demanda i ha buidat les estacions de servei.

L'Associació de Minoristes de Gasolina (PRA), que representa el 65% de les més de huit mil gasolineres del Regne Unit, assegura que entre el 50% i el 90% de les bombes de subministrament estan seques en algunes zones.

La situació és tan greu que l'Associació Mèdica Britànica (BMA) ha demanat al govern britànic que done als treballadors sanitaris accés prioritari. "No podem estar esperant dues o tres hores en una fila per a omplir el depòsit quan tenim pacients esperant", ha advertit el vicepresident de la BMA a l'emissora Times Ràdio.

L'Exèrcit continua a l'espera d'instruccions de l'executiu de Boris Johnson, que ha anunciat que cobrirà la falta de transportistes civils amb xòfers militars -que rebran un entrenament d'emergència- per a garantir el subministrament quan i on siga necessari. Tant el govern britànic com les companyies asseguren que hi ha gasolina i dièsel de sobra però que la falta de camioners combinada amb les compres de pànic ha esgotat el sistema.

A colps a les estacions de servei

Les crides a la calma de les institucions no rebaixen la tensió a les gasolineres, on s'han viscut alguns incidents i baralles entre els conductors que volen omplir el depòsit. Cadascú té una història per a justificar les seues necessitats, des de persones que volen portar un familiar al metge fins a treballadors que necessiten gasolina per a desplaçar-se al lloc de treball.

Paul Kirby, un taxista de Londres, explica que li ha costat tres hores de conducció i nou intents trobar una estació de servei amb reserves. Ha tingut més sort que molts dels seus companys, la meitat dels quals, assegura, han hagut d'aparcar el vehicle. Però l'impacte, adverteix, anirà més allà que el terreny econòmic. "Faig carreres escolars regulars per a xiquets amb necessitats especials i també per a desplaçaments a hospitals. He hagut de cridar-los aquest matí i dir-los que busquen alternatives perquè pot ser que no puga treballar", ha explicat a l'agència Reuters.

Amb l'objectiu de reduir la crisi, el govern britànic ha prorrogat fins al febrer de 2022 les llicències dels conductors de mercaderies perilloses, que caducaven a finals d'any, ja que aquests també estan autoritzats pwe a transportar gasolina. Els camioners i les estacions de servei anticipen que la solució a la crisi no serà immediata, ja que la manca de conductors, que s'estima en 100.000 efectius, requereix capacitació i llicències, i arrossega un gran retard per la paràlisi burocràtica que s'ha generat durant la pandèmia.

També et pot interessar

stats