El xicotet comerç balla al ritme del turisme a la Comunitat Valenciana

Els horaris s’adapten a la temporada alta per a traure’n la màxima rendibilitat

Turistes apartaments turista
Imatge d'arxiu d'unes turistes / À Punt NTC

La Comunitat Valenciana comença a recuperar les xifres d’ocupació turística anteriors a la pandèmia. L’impacte de totes aquestes visites es reflecteix de forma positiva en les vendes del comerç minorista que, segons un informe de l'Observatori del Comerç Valencià, mostra fluctuacions significatives per trimestres que reflecteixen l’estacionalitat d’aquesta activitat. Així, en el comerç al detall valencià, el trimestre amb major volum de vendes és, cada any, el tercer, coincidint amb el període de major afluència de turisme a la Comunitat Valenciana, a diferència de la resta d’Espanya, on el trimestre més fort és el quart, que coincideix amb la campanya de Nadal. 

En aquest sentit, cal recordar que al País Valencià hi ha 64 municipis amb Zones de Gran Afluència Turística (ZGAT), on els comerços minoristes no estan subjectes al límit d’obertura de només onze diumenges i festius al llarg de l’any. En canvi, en determinats períodes de l’any, poden obrir els diumenges i festius que necessiten per a adaptar-se a les necessitats del turisme i els visitants. 

En vista dels resultats econòmics, sembla que paga la pena aquesta flexibilitat horària, ja que, durant 2022, els 27,4 milions de turistes nacionals i estrangers que visitaren la Comunitat Valenciana efectuaren una despesa de 14.297 milions d’euros durant la seua estada. Un 16,1% de la despesa total (2.306 milions d’euros) es va destinar a adquirir productes al comerç al detall. D’aquesta despesa, la partida més important (un 59,8%), es va dedicar a comprar aliments i begudes, que generaren 1.379 de guany als comerços minoristes. 

Així mateix, cal tindre en compte l’impacte indirecte del turisme a través d’altres empreses, que han gastat 1.997 milions d’euros per a adquirir productes de consum propi i 812.77 milions en alimentació i beguda, sobretot per a restaurants i allotjaments turístics, perquè a la Comunitat Valenciana hi ha 29.227 empreses que es dediquen a l’hoteleria i la restauració. 

Segones residències i pisos turístics, la despesa més gran 

L’informe del Pateco proporciona dades de despesa segons el tipus d’allotjament dels turistes, de les quals es desprén que els que més gasten en el comerç al detall són els que pernocten en segones residències o pisos turístics que, el 2022 realitzaren una despesa de 1.448 milions d’euros, que equival al 62,8% del total en aquest sector. Aquest grup compra majoritàriament productes d’alimentació i consum diari.

Els segons que més diners deixen en el comerç al detall són els turistes que s’allotgen en establiments hotelers, que l’any passat gastaren 459 milions (el 20% de la despesa total) majoritàriament a adquirir béns de consum ocasional com ara moda, cura personal, oci i cultura, etc. Finalment, els que opten per pernoctar en establiments extrahotelers –càmpings, apartaments i cases rurals— destinaren 397 milions (17%) al comerç al detall de la Comunitat Valenciana.

També et pot interessar

stats