Creix a Espanya la demanda de préstecs, especialment els destinats a la compra de vivenda

L’edat mitjana dels prestataris baixa i se situa ara en els quaranta anys

Millora l'accés a les hipoteques per a les famílies espanyoles, segons un informe del Banc d'Espanya / À Punt NTC

La demanda de crèdits va pujar en el primer trimestre del 2025, especialment en els préstecs per a l’adquisició de vivenda, gràcies a la baixada dels tipus d'interés, les perspectives favorables sobre el mercat de la vivenda i l'augment de la confiança dels consumidors. Són dades de l’informe de la situació financera de les llars i empreses durant el primer semestre del 2025 que ha fet públic este dilluns el Banc d’Espanya.

Així, durant els tres primers mesos de l’any, la relació entre préstec i ingressos en les noves hipoteques es va incrementar en 0,3 punts respecte del primer trimestre del 2024, fins a 4; i la ràtio de càrrega financera sobre renda va descendir quasi un punt percentual, fins al 22,7%, a la qual cosa va contribuir el descens dels tipus d'interés.

A més, els criteris per a la concessió dels préstecs van quedar estables i les entitats bancàries preveuen que no variaran en el trimestre vinent.

També ha millorat l'accés al crèdit hipotecari de les llars que tradicionalment han tingut majors dificultats gràcies a la relaxació de la política monetària durant l'últim any.

Baixa l’edat mitjana dels prestataris i puja el venciment de les hipoteques

Concretament, entre juny del 2024 i març del 2025, l'edat mitjana dels nous prestataris va descendir set mesos respecte al període d'enduriment i es va situar en els quaranta anys. A més, la renda mitjana per unitat de consum —determinada en el 2021— pel que fa als codis postals on s'han concedit hipoteques és 84 euros inferior, en tant que el percentatge d'hipoteques amb un únic prestatari ha augmentat en 2,4 punts percentual, enfront del 44,8% observat en el període d'enduriment.

Al mateix temps, el venciment mitjà de les noves hipoteques ha augmentat en 7,6 mesos i s'ha establit al voltant dels 27 anys. Així mateix, el percentatge d'hipoteques a tipus d'interés fix s'ha incrementat en 2,2 punts i representen vora el 64% del total, mentre que la proporció de préstecs hipotecaris per a la compra de vivenda habitual es manté estable, al voltant del 89%.

No obstant això, en termes generals, l'indicador del grau d'accessibilitat a la vivenda en propietat amb finançament hipotecari quasi no ha millorat. Només ha crescut 0,3 punts percentuals en el primer trimestre del 2025, la qual denota que persistix l'enduriment acumulat en el període 2022-2023. L'augment del preu de l'habitatge explicaria esta situació.

D’altra banda, la càrrega financera de les llars s’ha alleujat per l'avanç de les rendes i la reducció del cost mitjà del deute, i va descendir fins al 2,4% de la renda disponible bruta, 0,2 punts menys que en l'últim trimestre del 2024.

El Banc d'Espanya espera que continue esta tendència fins a situar-se al voltant del 2,1% a mitjan 2026.

Així, els indicadors de vulnerabilitat de les llars se situen prop dels seus mínims des de principis de segle i la qualitat creditícia de la cartera de préstecs a les llars ha continuat millorant.

Augmenta el risc creditici de les empreses

El Banc d’Espanya també ha observat un empitjorament del risc creditici empresarial, que es mesura a partir de les probabilitats d'impagament de préstecs. Així, este indicador ha passat del 2,14% en el tercer trimestre de 2024 al 2,53%, encara que seguix 25 punts bàsics per davall de la mitjana de 2022.

En els últims trimestres s'ha produït un repunt moderat de les probabilitats d'impagament de crèdits, especialment en la construcció, activitats immobiliàries, altres servicis i empreses de major grandària, i més lleuger en el comerç i l'hostaleria.

No obstant això, els préstecs a les empreses classificats com a dubtosos o en vigilància especial continuen disminuint, un 4,7 i un 11,6%, respectivament, entre setembre de 2024 i març de 2025.

Finalment, l'accés de les empreses al crèdit bancari va millorar lleugerament i la demanda de préstecs de les empreses va créixer entre gener i març d'enguany, tant per a pimes com per a grans empreses.

També et pot interessar

stats