Els transportistes denuncien que la guerra encareix el gasoil un 20% en dues setmanes
Omplir el dipòsit de 1.000 litres d’un camió costa aquest dijous 299 euros més que fa tretze dies
La Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i la Logística (FVET) ha advertit de l'impacte que està generant la guerra d'Ucraïna sobre el preu del combustible que ja ha passat de 1,478 euros per litre a 1,777 euros per litre, un 20,2% més car.
En conseqüència, omplir el depòsit de 1.000 litres —quantitat amb que un vehicle articulat de càrrega general podria recórrer 2.860 quilòmetres— suposa ara 299 euros més que fa 13 dies, mentre que per a una flota de quatre vehicles (la mitjana nacional) l'escalada comporta 1.196 euros més i per a una de huit, (la mitjana de les empreses que conformen FVET), 2.392 euros més.
Abans del conflicte a Ucraïna, des de FVET ja es va advertir de l'increment del preu respecte a 2020: els transportistes han suportat un 36% més de cost mitjà anual en 2021.
Segons dades de l'Observatori de Costos del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, si en 2020 el combustible d'un sol vehicle articulat de càrrega general que havia recorregut 120.000 quilòmetres a l'any suposava 31.600 euros de cost anual, en 2021 el mateix recorregut ha implicat 42.888 euros.
“El preu del combustible ja estava pels núvols i és previsible que, amb la guerra a Ucraïna, arribe als 2 euros per litre. L'única opció que ens queda és repercutir el cost, una mesura que ja està contemplada en el decret aprovat recentment pel Consell de Ministres", ha explicat Carlos Prada de Conflent, president de FVET.
Així mateix, el Comité Nacional de Transport de Mercaderies per Carretera, al qual pertany la Federació, ha sol·licitat una reunió amb urgència amb el president del Govern per a “garantir l'aplicació de mesures que permeten la continuïtat de les empreses transportistes i eviten el col·lapse econòmic”, ha indicat Prada de Conflent.
Augment generalitzat de costos
A més de l'escalada del combustible, des de la Federació Valenciana assenyalen que els professionals del sector estan suportant un creixement de costos en tots els conceptes.
L'escassesa de microxips ha suposat retards en l'adquisició dels vehicles i un encariment dels preus, cosa que se suma a la inflació, la revisió salarial i els problemes que ja arrossega el sector i que n'afecten la viabilitat, com ara els impagaments, ha assenyalat la patronal dels transportistes. "Els marges són molt minsos, l'única opció que ens queda és repercutir la variació en el preu del combustible”, ha conclòs Prada de Conflent.