La transparència fiscal és clau per a acordar una cistella de la compra bàsica a Espanya
Conéixer els guanys dels grans distribuïdors permetria saber quant poden ajustar el marge de beneficis
El govern francés i els supermercats han arribat a un acord per a rebaixar els preus dels aliments bàsics de les grans distribuïdores franceses. Una de les claus per a arribar a aquest acord és abaixar el marge de beneficis de les empreses, però, a Espanya, no coneixem quin és el marge que guanyen per vendre cada producte, perquè, de moment, no es publiquen. I aquesta transparència, podria ajudar a canviar les coses.
Alejandro Mollá és professor de Distribució Comercial de la Universitat de València, i afirma que creu que és possible establir una cistella de la compra amb un preu fix per als aliments bàsics, però sempre que hi haja un acord. “No es pot obligar ni imposar”, recalca.
La clau està en la transparència: a França, el govern publica els marges de benefici d'aquestes empreses, mentre que a Espanya no. Els resultats oscil·len entre el 2% i el 6% en l'alimentació bàsica.
Fernando Moner, de l’Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu), considera que no hi ha motius per a no ser transparents en tots els sectors i tots els esglaons de la cadena “si ningú té res a amagar”.
Moner es pregunta si l’electricitat ha baixat, per què no ho han fet els preus dels productes finals? I critica que “és molt fàcil apujar els preus quan apugen els costos, però sembla que és més difícil fer-ho al revés”. De fet, a França, el govern també obligarà a abaixar el preu del transport.
Però un dels problemes a Espanya és que sis o set grans cadenes de distribució controlen entre el 60% i el 70% del mercat, cosa que repercuteix directament en el poder de negociació d’aquests distribuïdors enfront dels grans productors i, sobretot, dels xicotets.