El repunt de contagis i l'escassesa de turistes desllueixen les rebaixes

El comerç assenyala que les rebaixes no estan responent a les expectatives i que les vendes, inclús en el millor dels casos, estan lluny de les dades prepandèmia

Una imatge de rebaixes, d'arxiu
Una imatge de rebaixes (Arxiu) / À Punt NTC

“No havia fet mai el 50% de rebaixa en 40 anys que fa que soc comercianta”. Qui ho diu és Charo Brocal, propietària d’una botiga de roba de senyora al carrer de Colom de Castelló i associada de Confecomerç. En el seu cas, la venda de roba més d'esport està funcionant bé però els productes de cerimònia o arreglats no alcen el vol. Com ella, altres comerciants associats a la patronal del xicotet comerç coincideixen aassenyalar que les rebaixes no estan responent a les expectatives. El repunt de contagis, la poca presència de turistes i una despesa menys gran són tres factors que expliquen aquestes rebaixes a mig gas. 

A l’inici del període de rebaixes, Confecomerç ja va estimar que les vendes estarien entre un 20% i un 30% per sota de les de 2019.  “Esperarem als pròxims 15 dies, a veure si funcionen les mesures de restricció, la gent es tranquil·litza i es veu més moviment”, comenta Vicent Armengol, propietari d’una tenda de roba masculina a Alacant i president del col·lectiu Cor d'Alacant, també integrat en Confecomerç. I en aquest context, Armengol reclama l’arribada de les ajudes del govern espanyol de cara al segon semestre de l’any. 

“Es nota menys afluència de gent al carrer. Les vesprades són més tranquil·les i els dissabtes també”, analitza Carmen Gil, comercianta de tèxtil de dona a Vila-real. En la seua opinió, han canviat els hàbits de la gent. Gil és presidenta de la Unió de Comerços de Vila-real, també integrada en la patronal autonòmica, i assegura que en general els comerços estan facturant menys que en 2020, que al municipi va ser bo a efectes de vendes. “Hi ha un canvi d’actitud de la gent, cosa que és més preocupant”, remarca.

“Hi ha un canvi d’actitud de la gent, cosa que és més preocupant”

En el millor dels casos, les vendes es van recuperant lentament, però les xifres encara quedaran lluny dels nivells prepandèmia. Les grans superfícies remarquen, de fet, que a poc a poc s’està consolidant la tendència a un repunt de vendes. Repunt que es va iniciar al mes de maig, segons explica el portaveu d’Anged, Joaquín Cerveró. Les grans superfícies es mostren “satisfetes” amb la marxa de les rebaixes i remarquen que la confiança dels consumidors “va guanyant punts més rere mes”.  

L’altra cara de la moneda, agrega Cerveró, és el turisme, que en aquesta època té un pes important en les vendes, sobretot a la costa, i que enguany és “testimonial”. “L’horitzó és tornar a acostar-se tant com siga possible a l’any 2019”, resumeix el portaveu d’Anged. 

“L’horitzó és tornar a acostar-se tant com siga possible a l’any 2019”

En el que més coincideixen grans i menuts és en que la moda i l’equipament personal és el que millor funciona en quant a vendes. Electrònica, xicotet electrodomèstic, i articles de llar i decoració també concentren la major despesa en aquest periode. 

La patronal del xicotet comerç remarca que els establiments de proximitat compten amb interessants descomptes d'entre el 50% i el 60% i d'un ampli estoc, la qual cosa representa per als clients una vertadera oportunitat. Un major esforç promocional que en algunes categories també admeten les grans superfícies. 

Un últim factor que també afecta a aquest periode és la desregulació de les rebaixes i les promocions constants al llarg de l’any per estimular la venda online. En aquest context, el president de Confecomerç, Rafael Torres, torna a reclamar la necessitat de “recuperar la regulació del periode, amb una data d’inici i de fi”. “Hem d'acabar amb el desordre que provoca la liberalització i dotar a les rebaixes de l'esperit real per al qual van ser creades”, conclou.

També et pot interessar

stats