El comerç penja el cartell de rebaixes amb bones perspectives, però lluny de les xifres prepandèmia

Els consumidors gastaran una mitjana entre 100 i 300 euros i prioritzaran les compres en línia, encara que vora un 40% optarà pels establiments físics

Un comerç amb rebaixes al centre de València
Un comerç en rebaixes al centre de València / À Punt NTC

Bona part dels comerços de moda i el calçat ofereixen ja descomptes en unes rebaixes d'estiu singulars per l'esperança que té el sector de liquidar l'estoc de la pitjor fase de la Covid-19, reduir la caiguda de les vendes en la botiga física i d'afermar-les pel canal electrònic. El xicotet i mitjà comerç afronta les seues tradicionals rebaixes d'estiu amb l'esperança que aquestes suposen un lleuger repunt interanual de les vendes respecte al mateix període de l'any passat, encara que continuaran molt lluny dels nivells previs a la pandèmia.

La Confederació Espanyola de Comerç (CEC) preveu un descens estimat respecte al mateix període de 2019 d'entre un 20% i un 30% en el sector de moda i calçat. A més, la CEC opina que l'increment de les vendes estarà lligada a la relaxació de restriccions, a la major mobilitat i a l'avanç de la vacunació.

Respecte a l'inici de la campanya, malgrat que tradicionalment era l'1 de juliol la data que donava el tret d'eixida a les rebaixes, des de la seua liberalització el 2012, aquesta data s'ha anat avançant progressivament, i són moltes les grans cadenes que ja tenen penjats els seus cartells de rebaixes. La tradicional imatge en què les càmeres captaven les carreres per a arribar el primer a les gangues, ha passat quasi a la història com el dia d'obertura de la campanya de rebaixes d'estiu.

Els comerciants reclamen tornar a les rebaixes tradicionals

En aquest sentit, els comerciants continuen reclamant una volta als períodes tradicionals de rebaixes previs a la liberalització de 2012, per a posar fi al desordre i desequilibri de les dates que deriva en ambigüitat en els clients i en la pèrdua del sentit originari amb el qual van ser creades, donar eixida a l'estoc acumulat per un temps limitat i a preus competitius.

Tot fa preveure, segons l'anàlisi de Veepee, empresa de vendes privades en línia amb descomptes, que serà una bona campanya de rebaixes, que ajudarà en la recuperació del sector, encara que fins a un 66,5% dels espanyols consideren que les rebaixes han perdut notorietat, ja que es poden trobar promocions al llarg de l'any, especialment en internet.

Les franquícies s'avancen

Així, les grans marques s'avancen i també els marketplaces de renom en internet. Moltes companyies ja van llançar el passat cap de setmana la gamma de descomptes, com Decathlon, H&M, Mango, Springfield, Cortefiel o les tecnològiques, Amazon, AliExpress o Ebay, aquestes últimes per temps limitat i interessants en l'apartat de la tecnologia.

Altres grans companyies com Primark o les marques del grup Inditex (Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home i Uterqüe) han esperat a aquest dijous per a obrir les seues respectives campanyes de descomptes. El Corte Inglés comença les seues rebaixes d'estiu el divendres amb grans descomptes i promocions pel seu 50 aniversari. Primark és de les poques que s'espera fins a l'1 de juliol, excepte a les botigues de Madrid, on ja ofereix descomptes.

Una mitjana de gasto entre 100 i 300 euros

La majoria de la població espanyola, el 61%, gastarà una mitjana d'entre 100 i 300 euros durant les rebaixes d'estiu, una proporció similar a la de l'any passat, en una campanya en la qual el canal en línia tornarà a ser el preferit pels consumidors espanyols i creixerà tres punts respecte a l'any anterior, segons l'últim informe de Veepee.

D'altra banda, un 17% dels consumidors té previst gastar-se més de 300 euros, tres punts més que el 2020, mentre que el 22% restant destinarà menys de 100 euros. Amb tot, el 59% assegura que la seua despesa en rebaixes serà molt semblant al de l'any anterior.

Ja hi ha descomptes de fins al 50%
Ja hi ha descomptes de fins al 50% / À Punt NTC

Amb ganes de comprar físicament als comerços

Els articles col·locats en els aparadors físics i virtuals ofereixen un ventall d'atractius descomptes. Als carrers ja el moviment de persones, i amb el tràfec arriben les vendes. Segons un estudi elaborat per Sensormatic, plataforma per al comerç minorista, per al 74% dels espanyols ha sigut "alliberador" poder comprar en persona en comptes de per internet. Malgrat la cautela, els compradors han tornat a donar la benvinguda a les compres físiques.

La venda en línia es consolida com a primera opció

No obstant això, la venda en línia es consolida com el principal canal de compra per a les rebaixes d'estiu. En concret, segons l'informe de Veepee, el 76% dels espanyols comprarà a través d'internet en aquest període de rebaixes, una xifra que suposa un creixement de tres punts sobre l'any anterior i que posiciona el canal en línia com el preferit per segon any consecutiu.

A l'hora de comprar, el mòbil és el dispositiu més utilitzat a Espanya. Aquestes rebaixes serà l'opció preferida per al 63% de la població, i arriben a representar el 39% del total de les compres. Li segueixen l'ordinador (41%), des del qual es fan aproximadament el 25% de les compres totals, i la botiga física (38%), equivalent al 23% del total.

La pandèmia del coronavirus ha accelerat la transformació del sector cap a l'omnicanalitat i ha augmentat les compres electròniques. Després de recopilar l'opinió de 2.700 empreses i 9.000 consumidors de 10 països, entre els quals està Espanya, un estudi de la companyia tecnològica Experian revela que les transaccions en línia van augmentar un 20% des que va començar la pandèmia i precisa que la compra de roba, electrònica, bellesa i benestar mostren una tendència a l'alça.

Les preferències: calçat i roba còmoda

La roba i calçat seran els més demanats aquesta temporada de rebaixes i arribaran a ocupar el 45% de les cistelles de compra, amb el focus posat en la comoditat. El fet que respon a la nova tendència comfy, originada arran de la pandèmia i de l'auge del teletreball.

El rànquing el completen el calçat esportiu (30%) i un triple empat en la tercera posició: roba esportiva, infantil i de bany amb un 32% cadascun. Només un 10% afirma que comprarà roba de vestir i de festa.

La patronal demana un pla de suport al comerç

La patronal de comerç de proximitat ha assenyalat que en cap cas la reactivació del consum prevista per a 2021 compensarà les perdudes que molts subsectors del comerç han patit durant tot l'any anterior. Per això, exigeix que agilitze de manera urgent la tramitació de les ajudes directes al sector i s'establisca un pla de suport al comerç per al mitjà termini, a fi de protegir un sector estratègic per a l'economia del país.

També et pot interessar