Puig confia que els projectes valencians del Perte del vehicle elèctric rebran finançament europeu

El cap del Consell ha destacat que la Comunitat Valenciana s’està transformant en un "gran pol de la mobilitat sostenible al sud d’Europa"

Una persona posa a carregar la bateria elèctrica d'un automòbil
Una persona posa a carregar la bateria elèctrica d'un automòbil

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha mostrat aquest diumenge la seua confiança que els projectes presentats des de la Comunitat Valenciana als Perte (Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica) del vehicle elèctric i connectat, que es resoldrà aquest mes d'agost, rebran el suport dels fons europeus, contribuint així "a la construcció d’un gran pol de la mobilitat sostenible del sud d'Europa".

El cap del Consell ha destacat que, a més dels dos grans projectes tractors liderats per multinacionals com Volkswagen, a través de la seua filial per a les plantes de bateries PowerCo, i de Ford, que ha apostat per Almussafes per al desenvolupament dels seus cotxes elèctrics, "hi ha almenys una desena de projectes sorgits també en el si d'empreses valencianes que opten al finançament del Perte i que esperem que siguen una realitat".

Puig ha assenyalat que el conjunt de projectes liderats per grans empreses i els desenvolupats per empreses més xicotetes o per centres d'investigació conformen un ecosistema valencià que "permet el lideratge en aquesta transformació de la mobilitat".

Entre les desenes de projectes valencianes que opten a aquestes ajudes, diversos treballen en la millora del transport en els grans entorns urbans, a més de reduir considerablement els nivells de contaminació.

Projectes de gran valor per a les polítiques de sostenibilitat

Aquest és el cas de l'empresa Hesstec, situada al parc tecnològic de Paterna, que busca solucionar un dels grans problemes que presenten les instal·lacions de recàrrega del vehicle elèctric: la congestió de la xarxa de distribució. L'empresa ha aconseguit habilitar un sistema de recàrrega ràpida que permetria carregar el vehicle en un termini de temps de cinc a deu minuts. 

Un altre dels projectes, Smobery, se centra a millorar la mobilitat dels vehicles lleugers com a motos, bicicletes o patinets elèctrics. És un sistema d'intercanvi ràpid de bateries i l'ha desenvolupat els equips d’Itera, també a Paterna, i que el 2020 ja van rebre suport de la secretaria autonòmica d'Economia a través d'una convocatòria per a l'acceleració de pimes. En aquest cas, tindria nombroses aplicacions i beneficis per a negocis com el repartiment de correu, paquets o menjar a domicili. 

La pime Nutai de Silla és una altra de les empreses que podria beneficiar-se d’aquestes ajudes. El seu projecte desenvolupa solucions d'automatització industrial avançada a base de robòtica col·laborativa i sistemes de visió artificial. Algunes de les seues línies de treball són: el control de qualitat del procés de muntatge de peces de vehicles elèctrics i el control de qualitat dels materials de les superfícies dels cotxes amb visió artificial, l'automatització del procés de muntatge de bateries de vehicles elèctrics i el reciclatge de bateries. 

Pel que fa a l'empresa Witrac, el projecte que han presentat utilitza tecnologia disruptiva a base de sensors i intel·ligència artificial. La seua iniciativa introdueix mecanismes basats en robòtica capaços d'evitar accidents de treball, la qual cosa millora la seguretat laboral dels treballadors i ajuda a salvar vides.

Aquests projectes de gran valor per a les polítiques de sostenibilitat en les grans ciutats se sumen a macroiniciatives com la planta de muntatge de Ford a Almussafes, la gigafactoria de bateries de Volkswagen a Sagunt, Ecomóvil23, amb Faurecia com a soci estratègic, i la iniciativa de Power Electronics, un procés de fabricació de bateries participat per Q-tech.

També et pot interessar