El primer mercant procedent del canal de Suez ja està a València
El port de la ciutat espera l'arribada d'una dotzena d'embarcacions que havien quedat atrapades i portaran entre 20.000 i 25.000 contenidors.
El portacontenidors MSC Le Havre ha sigut el primer vaixell que ha arribat al port de València procedent del canal de Suez, que va estar bloquejat durant quasi una setmana. Huit dies després que s'aconseguira desencallar el portacontenidors Ever Given i amb el ritme de navegació recuperat per aquesta via marítima estratègica, comencen a arribar a les costes valencianes les embarcacions que havien quedat allà atrapades.
A les 9 del matí d'aquest dimarts atracava el MSC Le Havre, han confirmat fonts de l'Autoritat Portuària de València (APV) i està previst que a les 8:00 de dimecres arribe al port un altre vaixell de la naviliera Ever Green, la mateixa a la qual pertany l'Ever Given. Ja de vesprada, a les 20:00 hores, tocarà costa el portacontenidors Centaurus, de la naviliera francesa CMA GMC, després d'haver fet escala a Malta i al port de Barcelona.
Aquests tres mercantas arriben a aigües valencianes després d'haver fet escales i transbords per diferents ports del Mediterrani i són els primers de la dotzena que, de manera escalonada i progressiva, tenen arribada previsa a la capital del Túria en els pròxims dies. En concret, l'APV ja té atracades confirmades per als dies 7, 9, 10 i 13 d'abril; la majoria portacontenidors. Des de l'organisme director del port recalquen, tot i això, que els horaris "són fluctuants" perquè "les navilieres intenten recuperar el temps perdut". Asseguren que el port té "capacitat per a acollir" totes aquestes embarcacions i que tot s'està desenvolupant "amb normalitat".
Segons les estimacions de l'APV, s’esperen de 20.000 a 25.000 contenidors addicionals, que se sumaran als vora 4.000 diaris que ja gestiona el port en l'activitat normal a la zona de Suez. Amb l'objectiu d'absorbir l'allau de la manera més eficient possible, s'ha dissenyat un pla especial de contingència per a les instal·lacions portuàries.
Els estibadors del port de València han manifestat que estan preparats per a absorbir amb normalitat la sobrecàrrega puntual de treball, que es repeteix dos o tres vegades a l'any. Així, han recordat que treballen 24 hores al dia en torns de sis hores. L'arribada de contenidors extra no és un problema per a aquests operaris perquè, diuen, és una quantitat similar a la que mouen habitualment en un dia i mig i, a més, serà de manera escalonada.
La Federació de Transportistes ha advertit que seran els vora 3.000 camions que cada dia treballen al port de València els que patiran les principals conseqüències, ja que preveuen que les cues habituals s'allargaran de sis a set hores.