El port de València perfila el pla per a rebre els 25.000 contenidors del canal de Suez

Els professionals implicats en la descàrrega de mercaderies acorden el dispositiu que es desplegarà en paral·lel als 15.000 contenidors diaris que solen arribar al port. 

Una de les terminals del port de València, en una imatge d'arxiu / Autoritat Portuària de València

Representants d’agents de duanes, de les amarradores, els estibadors o els transportistes, entre altres professionals, perfilen aquest dimecres el pla especial de contingència del port de València que permetrà gestionar l’allau de vaixells de mercaderies que s’esperen a partir del pròxim cap de setmana, després que s’haja desbloquejat l’embús del canal de Suez

La Marca de Garantia del port de València, on estan representades més de 150 empreses i institucions implicades en la càrrega i descàrrega dels vaixells i en el trasllat dels contenidors, dissenya en aquesta trobada el pla especial, que pretén evitar un "col·lapse" en les terminals del port. 

Segons les estimacions de l’Autoritat Portuària de València, s’esperen entre 20.000 i 25.000 contenidors addicionals

Es tracta dels contenidors retinguts a una part i a l'altra del canal de Suez durant els sis dies en què el gran portacontenidos Ever Given ha estat encallat al canal de Suez

Aquests 25.000 contenidors, s’afegiran als vora 15.000 diaris que habitualment arriben al port de València, per això cal un dispositiu especial que permeta gestionar totes les mercaderies. 

Deu o quinze dies posteriors al cap de setmana

Quant als terminis de recepció, l'Autoritat Portuària de València espera que l'arribada i l’eixida de les mercaderies fins ara retingudes a Suez es faça "de manera espaiada durant els 10 o 15 dies que seguiran al pròxim cap de setmana, la qual cosa permetria minimitzar-ne l'impacte". De fet, un vaixell d'MSC ha sigut el primer a notificar al port valencià que arribarà el dissabte 10 d'abril.

A mesura que vagen eixint els combois de vaixells després de l'embús de Suez, s'aniran coneixent els càlculs de les navilieres, que poden alterar les escales previstes i retardar l'arribada als ports, segons ha explicat el subdirector adjunt a la Direcció General de l'Autoritat Portuària de València, Néstor Martínez.

Els gestors confien en la capacitat logística del port

L'entitat gestora d’aquesta infraestructura marítima confia en "la capacitat i professionalitat" del port de València per a "afrontar la singularitat provocada pel bloqueig de Suez". En aquest sentit, Martínez ha assenyalat que el més important és planificar perquè, per exemple, els transportistes aprofiten un mateix viatge per a descarregar i carregar contenidors i no hi haja moviments buits. El port de València pot actuar també com a focus de distribució de la mercaderia a la resta de ports del Mediterrani i allotjar contenidors que hagen d'eixir a la mar de nou, segons ha afegit Néstor Martínez.

Els transportistes reclamen a les terminals que amplien el seu horari fins a les 24 hores davant l'increment de trànsit marítim

Per la seua banda, la Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i la Logística (FVET) ha reclamat a les terminals que s'avancen a l'augment de trànsit marítim previst i amplien el seu horari a les 24 hores, una "constant reivindicació" del sector. Cada dia en el port de València es generen cues de més de cinc hores, que repercuteixen sobre 3.000 transportistes i suposen unes pèrdues de tres milions d'euros al mes.

Durant la segona meitat del 2020 i a causa del creixement comercial posterior als dies més durs de la pandèmia, l'Autoritat Portuària va registrar més de mig milió de contenidors al mes. Aquest volum de trànsit, permet al port de València tindre "marge de maniobra i d'experiència per a gestionar amb de sobres un increment de trànsits com el que s'espera", segons subratllen els responsables dels port.

També et pot interessar

stats