L'efecte dòmino de l'Ever Given: el port de València rebrà 25.000 contenidors més

Els ports valencians preparen plans de contingència per a l'arribada de colp d'un volum extraordinari pel tancament sis dies del canal de Suez.

El portacontenidors Ever Given en el Canal de Suez a Egipte
El portacontenidors Ever Given en el canal de Suez, a Egipte / Reuters

El canal de Suez s'ha reobert el trànsit marítim després de reflotar el portacontenidors Ever Given, que estava sis dies encallat. No obstant això, faran falta tres o quatre dies perquè els més de 420 vaixells que estaven bloquejats passen del Mediterrani al mar Roig i viceversa. En aquestes primeres hores ja han creuat més d'un centenar de portacontenidors. L'incident ja ha provocat, i provocarà efectes en cadena, també al port de València, que sumarà 25.000 contenidors més als quatre mil diaris que gestiona provinents del canal.

El tancament d'aquesta via marítima han perjudicat el comerç exterior de la Comunitat Valenciana. Un dels sectors més afectats és el tauleller, ja que les exportacions de les empreses ceràmiques de Castelló a Orient Mitjà i Àsia són importants i han crescut més del 25% durant l'últim any. Al 2020, el taulell va ser el producte més exportat des del port de València cap a l'Àsia i l'Orient Mitjà. El col·lapse que ha causat l'Ever Given posa en perill el 15% de les exportacions que viatgen pel canal de Suez.

Altres sectors valencians que també utilitzen el canal de Suez són l'agroalimentari i l'automoció, principalment Ford Almussafes. També és una via de pas per al transport de petroli i gas cap a la Comunitat Valenciana.

Una de les conseqüències immediates de l'obertura del canal de Suez és la baixada del preu del petroli. L'altra es produirà els pròxims dies als ports receptors d'aquests contenidors. S'acumularà la faena a l'estiba dels ports de destinació importants, com el de València, que haurà de descarregar molts més contenidors dels habituals.

Així, al port de València es preparen per a l'arribada de colp d'eixe volum extraordinari. El pla de contingència ací està preparat per a 25.000 contenidors i tenen previst a agilitar els tràmits per a donar eixida als contenidors i contactar amb els transportistes per a ampliar els horaris de les terminals.

El canal de Suez evitar parlar d'indemnitzacions

L'Ever Given ha quedat ancorat a la zona central del canal, on l'estan inspeccionant, abans de fer camí cap a Rotterdam. El cap de l'Autoritat Porturària del canal de Suez, l'almirall Osama Rabie, calcula que la navegació marítima normal al canal podria restablir-se "dins de tres dies o tres dies i mig", quan es descongestione l'embós.

També ha fet la primera estimació de les pèrdues ocasionades pel bloqueig. Es calcula que les pèrdues per al canal oscil·len entre els 10 i els 12 milions d'euros diaris. No obstant això, no ha volgut parlar encara d'indemnitzacions: "Investigarem, en primer lloc, i després, prendrem una decisió sobre aquest tema", ha declarat Rabie.

També et pot interessar