Obrers, electricistes i fontaners: la construcció d’Alacant busca treballadors joves qualificats
L'associació empresarial FOPA calcula que els pròxims anys necessitarà fins a 10.000 treballadors i, davant de la manca de mà d’obra nacional, es plantejen buscar-la a l’exterior
Falten mans que vulguen executar obres públiques i construccions en general a Alacant. Així ho afirma el sector de la construcció de les comarques del sud. La situació els està portant a buscar solucions urgents davant de les administracions a tots els nivells –autonòmic, local i estatal– ja que en general manquen treballadors per a tot tipus de tasques: obrers, arquitectes tècnics, fontaners, electricistes, instal·ladors de façanes, operaris…
El problema s’ha posat en la taula en l'última reunió de la Junta General de la Federació d’Obres Públiques d’Alacant (FOPA), aquest dimarts. Les principals preocupacions dels empresaris són la pujada del preu de les matèries primeres i les partides dels pressupostos generals de l’Estat 2023, però sobretot la manca de tècnics qualificats, de mà d’obra i d’operaris, encara que la més greu és la d’aquests últims.
Poca presència de gent jove, especialment de dones
“La gent jove no entra al nostre sector, no hi trobes menors de 45 anys. Si entres a l’Institut Nacional d’Estadística (INE), l’any 2007 hi havia 345.000 menors de 25 anys afiliats en construcció a la Seguretat Social. A finals del 2021 n’hi havia 53.000. La gent jove no veu atractiu el sector, i això que oferim treball estable i tenim una mitjana salarial superior, entre un 40-50% per damunt del salari mínim interprofessional (SMI). "No és un problema econòmic”, diu el president de FOPA, Javier Gisbert. “No sé si la gent s’ha acomodat o és que no el troba atractiu. Potser la causa és la piràmide demogràfica, però no ho acabem d’entendre ”, declara preocupat.
El sector també troba a faltar la mà d'obra femenina en aquests treballs. “La dona no entra al nostre sector. No sé si veuen el treball difícil o dur. Hem d’obrir el sector a la dona, sobretot ara, que no és tan dur com fa trenta anys, està quasi tot mecanitzat i no cal una càrrega excessiva de força física”, explica el dirigent. Gisbert creu que en aquest cas la conciliació pot ser la causa d’aquesta absència. “El nostre horari és de 8 del matí a 6 de la vesprada, i les dones en general busquen horaris més intensius, de 8 a 15 hores”.
A la recerca de solucions concretes
Empresaris i contractistes s’han dirigit tant al govern espanyol com a la Generalitat. Els han suggerit mesures concretes, com reforçar la formació professional (FP) dual del sector de la construcció i la col·laboració d’empreses constructores amb els instituts que donen la formació. Les administracions han respost que estan obertes a col·laborar, però “compromís específic, poc”, lamenta Gisbert.
L’eixida que els empresaris pensen que és més ràpida és buscar la mà d’obra fora de les nostres fronteres, davant del desinterés de la demanda local. “Històricament han vingut abans a treballar obrers de països com l'Equador, Bolivia, el Perú, el Paraguai, que han demostrat ser bons treballadors, però també de països de l’Est, com Romania i Polònia però, com que en aquest últim país el sou mitjà ha crescut els últims anys, pot ser que no els atraga”. Per a poder integrar-los, Gisbert creu que la via més efectiva seria buscar alguna titulació habilitadora, que durara de tres a sis mesos, i per això mantenen contacte amb les agències de treball locals, però reconeix que “és difícil, perquè la legislació de formació no es pot canviar tan ràpid”.
Els fons europeus, en perill
L'arribada imminent dels fons europeus (Fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea), que preveu la inversió més forta en 2023-2024, ha començat una carrera contrarellotge. El responsable de FOPA remarca que cal aprofitar els pròxims anys en matèria d'obra pública finançada amb els fons europeus i recorda que, si no s'executen, els hauran de tornar.
El pròximes mes de novembre, FOPA té prevista una reunió amb la Confederació Nacional d’Empresaris de la Construcció (CNC), on es tractarà la problemàtica per a traslladar als ministeris corresponents, per trobar una eixida que permeta posar en marxa la construcció d'Alacant a ple rendiment.