Lidl és la cadena que més creix el 2023, mentre que Mercadona consolida el lideratge
La distribució creix en conjunt un 7,8% impulsada per la inflació. S'espera una guerra de preus per a l'últim trimestre de l'any, coincidint amb la campanya de Nadal
Lidl s'ha convertit en la cadena de distribució que més ha crescut en els primers huit mesos de l'any, amb una alça de 0,6 punts respecte a l'any passat, mentre que Mercadona consolida el seu lideratge al capdavant del sector a Espanya, segons les dades de l'informe "Balanç de la distribució" de Kantar Worldpanel.
En concret, el creixement de Lidl va tindre lloc en el primer trimestre de l'any, després de guanyar negoci a tots els competidors, però sobretot a Mercadona, segons l'anàlisi.
Tot això en un context positiu per a la distribució, que creix en conjunt un 7,8% (dins i fora de la llar), impulsada per la inflació.
Mercadona (26,6% de quota de mercat), Carrefour (9,9%)
Segons l'informe i després d'un inici d'any vacil·lant, Mercadona va tornar a recuperar-se i créixer a l'abril, coincidint amb l'anunci de la baixada de preu de 500 productes, fet que l'ha portada a aconseguir una quota del 26,1%, i això suposa 0,3 punts més que fa un any.
La cadena de Juan Roig (que es manté al capdavant de la distribució nacional amb un rècord històric del 26,6% de quota al juliol) no només torna a guanyar quota en aquelles categories amb baixada de preus, sinó que ho fa en sis de cada deu del total de categories.
Carrefour es manté en la segona posició després de guanyar 0,2 punts de quota per a situar-se amb un 9,9% de quota, impulsat per la bona evolució de l'hipermercat, que des de la pandèmia continua guanyant atractiu entre els compradors. Per contra, desaccelera el desenvolupament en els formats de proximitat.
Lidl (6,3%), Eroski (4,4%) i Dia (4,3%)
Lidl consolida la tercera plaça de la distribució nacional després de ser l'ensenya que més creix en aquest període (0,6 punts). Això possibilita que arribe a una quota del 6,3%, mentre busca reforçar la percepció del preu.
Entre les novetats cal destacar que Eroski supera a Dia i ascendeix a la quarta posició amb una quota del 4,4%, després de pujar 0,1 punts gràcies a la bona evolució de Vegalsa a la regió nord-oest, on reforça el seu compromís amb els proveïdors locals.
Dia, en canvi, cau a la cinquena plaça i es converteix en la cadena amb un major descens (de 0,4 punts), que la posiciona en una quota del 4,3%.
D'altra banda, Consum guanya 0,1 punts i es queda amb una quota del 3,4%, seguida per Alcampo (3,1%), que és la que gana més compradors en el que va d'any després de l'adquisició de botigues a Dia.
Aldi, amb un 1,5%, aferma el seu creixement a través del ritme d'obertures, mentre que els supermercats regionals es mantenen estables amb una quota del 9,6%.
El responsable de 'retail' de Kantar Worldpanel ha avançat que en l'actual context econòmic s'espera una 'guerra de preus' en la distribució de cara a l'últim trimestre de l'any, coincidint amb la campanya de Nadal.
La marca blanca creix i representa el 43,5%
D'altra banda, l'informe constata que en l'entorn actual d'inflació sostinguda, la marca de la distribució (marca blanca), que és la que més ha elevat els seus preus, continua creixent com a alternativa per a compensar les pujades de preu. Així, creix 2,2 punts més que l'any passat i suposa un 43,5% de la despesa en gran consum envasat.
No obstant això, l'informe assenyala que la marca blanca alentirà el seu creixement a mesura que es vagen equiparant els increments de preu entre la marca del fabricador i la del distribuïdor.