L'entrada de gas natural dels Estats Units pels ports de València i Sagunt creix un 113,65% entre gener i juliol

El comerç de mercaderies amb el país nord-americà ha guanyat pes durant els últims anys

Un vaixell de contenidors, al port de València
Un vaixell de contenidors, al port de València / Valenciaport

La crisi energètica a la qual s'enfronta Europa està redibuixant el mapa comercial de determinats productes. L'energètic n'és un. Els Estats Units s'han convertit ja en el principal proveïdor de gas natural dels ports que gestiona Valenciaport (València, Sagunt i Gandia), segons les dades facilitades aquest dimarts per l'Autoritat Portuària de València (APV). El sector ha sumat més de 2,8 milions de tones transportades entre gener i juliol, un 113,65% més respecte al mateix període de l'any anterior. Destaca el fort repunt que s'ha viscut al port de Sagunt, on s'ha triplicat l'entrada de gas natural, de 736.215 tones el 2021 a 2.220.915 el 2022.

Els ports estatunidencs van gestionar 1.382.302 tones de mercaderies de gas natural amb Valenciaport, cosa que significa el 62% del total del gas natural que entra o ix, sempre segons l'APV.

El comerç dels ports gestionats per l'Autoritat Portuària de València s'ha redibuixat durant els últims anys amb alguns dels principals socis comercials. Així, el comerç amb els EUA no ha deixat de créixer i, per exemple, ha passat de ser el cinqué lloc on s'exportaven les mercaderies el 2015 i el huité pel que fa a les importacions, a ser el segon el 2019 pel que fa a les vendes a l'exterior i el cinqué en compres. I l'APV assegura que "els Estats Units i Itàlia s'han convertit en el primer i el segon país que lideren les relacions comercials amb Valenciaport a escala mundial" en dades dels primers set mesos del 2022. Destaca l'augment de la importació de productes nord-americans, en més del 215%. Els Estats Units van superar la Xina el 2017 com a segon destí de les exportacions.

Itàlia, el primer destí de les exportacions des del 2014

Itàlia, per la seua banda, es manté des del 2014 com a principal destí de les exportacions que ixen des dels ports de l'APV. I enguany, l'APV defén que "Itàlia s'ha convertit en el segon soci comercial de Valenciaport amb 4.672.967 tones de mercaderies gestionades i un augment del 3,5% respecte al mateix període que l'any anterior". El trànsit de més importància en aquest país és el de vehicles i elements de transport, i en menor mesura vi, begudes, alcohol i derivats.

La Xina, per la seua banda, continuava sent fins al 2019 el principal importador, segons consta en les diferents memòries que publica anualment l'APV. Un lloc que ocupa des del 2015 de forma ininterrompuda i que sols va perdre el 2014 en disparar Algèria la venda de productes a través del port de València.

També et pot interessar