L'encariment de les matèries primeres i el transport dispara els costos dels joguets un 40%
Els empresaris apunten que aquesta situació encarirà el preu final dels joguets i pot afectar també el treball en el sector
L'encariment de les matèries primeres i del transport, particularment des del sud-est asiàtic, entre altres factors, han elevat els costos dels fabricants de joguets fins a un 40%, la qual cosa els fa preveure un "inevitable" increment dels preus de venda al públic. La Comunitat Valenciana és la principal autonomia productora de joguets, activitat especialment concentrada a les localitat com Ibi, Onil o Castalla.
Així ho calcula l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ). El seu responsable de Promoció Exterior, Oliver Giner, ha explicat que fins a juliol les empreses del sector han suportat una pujada mitjana en els costos variables d'entre el 20% i el 40%. Tot i aquest repunt dels costos, que també afecta altres sectors que han de portar material des d'algun país d'Àsia, els jogueters espanyols "han tractat d'anticipar-se" a aquests problemes, perquè en fabricar-se a l'estiu "ja s'han proveït al gener de matèries primeres".
Preus de material que es doblen i del transport que es quintuplica
Sobre el repunt del preu de les matèries primeres per a fabricar joguets, l'AEFJ ha posat com a exemples alguns dels polímers que han doblat el seu preu (100% més); al PVC (35% més); els polièsters (90%) i poliamides (45%); els tubs de ferro per a tricicles o bicicletes (30%) o el cartó (25%).
Respecte al transport marítim d'aquestes matèries, el sector està pagant des dels principals ports del sud-est asiàtic al de València un 400% més que fa un any per un contenidor dels anomenats grans (40 peus). Un contenidor dels de més grandària carregada es pagava 3.000 dòlars en 2020, mentre que ara el preu s'ha disparat fins als 15.000 dòlars de mitjana, segons les dades de la patronal del joguet.
El sector assegura, a més, que els retards en la cadena de subministrament s'han doblat des de les quatre o cinc setmanes que tardava a arribar una comanda des de la Xina a Espanya el passat estiu fins a les actuals nou o deu setmanes. Un problema que junt amb l'elevat preu de l'energia "ha provocat la tempesta perfecta" en el sector.
Sobre si aquesta situació repercutirà en els preus, sobretot amb vista a la campanya de Nadal, Giner ha comentat que "dependrà de cada empresa", però ha assegurat que els catàlegs "estaran disponibles i a l'abast del consumidor".
La patronal creu que tota aquesta situació es traslladarà als preus del producte. "És molt complex dir ara si tota aquesta situació afectarà els preus i només ho veurem en uns mesos", ha afegit el responsable de Promoció Exterior de l'AEFJ, qui ha apuntat que en qualsevol cas sembla clar que amb aquestes mitjanes en els costos variables, el fabricant "haurà de traslladar aquest sobrecost" al producte. I ha advertit que si no es pot repercutir el preu en el producte, el sector haurà de prendre altres mesures entre les qual no descarta retallades de personal.