La justícia obliga Air Nostrum a restablir la pèrdua salarial dels pilots en ERTO

El sindicat de pilots considera que la companyia usava la suspensió de contractes per a realitzar reduccions de jornada

Air Nostrum presenta un ERTO per a tota la plantilla
Air Nostrum presenta un ERTO per a tota la plantilla / À Punt NTC

L'Audiència Nacional ha estimat parcialment una demanda de conflicte col·lectiu presentada pel sindicat de pilots Sepla contra Air Nostrum i l'obliga a compensar de manera retroactiva part de la pèrdua salarial des del 21 de març de 2020 en l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) de força major.

Sepla ha informat d'aquesta sentència dictada per la sala Social de l'Audiència Nacional arran de la demanda presentada pel sindicat al novembre de 2020 en considerar que la companyia aèria usava la suspensió de contractes per a realitzar reduccions de jornada.

Per al sindicat de pilots, l'Audiència ratifica així "el mal ús en Air Nostrum dels ERTO per força major" aplicats durant la pandèmia i força a la companyia valenciana "a corregir la manera d'executar l'ERTO", indica en un comunicat.

Air Nostrum recorrerà

Air Nostrum ha avançat que sol·licitarà un aclariment de la sentència i la recorrerà. En concret, el tribunal insta Air Nostrum a aplicar una reducció de jornada quan l'activitat dels pilots supere el 30% del seu temps de treball habitual, així com a reconéixer-los íntegrament els dies lliures i de vacances reportats en un mes natural.

Fins ara, Air Nostrum suspenia el contracte dels seus pilots en els dies d'aplicació d'ERTO, la qual cosa els impedia, en interpretació de Air Nostrum, generar els dies de vacances habituals o acumular antiguitat, un requisit bàsic per al canvi de nivell, han explicat.

Sepla va denunciar aquesta situació en considerar que la suspensió de contractes en els dies d'ERTO s'usava de manera fraudulenta, ja que de facto els pilots estaven subjectes a reduccions de jornada calculada sobre el mes total.

És a dir, assenyalen, que si un pilot té un ERTO de 10 dies al mes, en lloc de recórrer a una reducció de jornada del 33%, se suspenia el seu contracte durant aqueixos dies.

A més, el cas d'Air Nostrum s'ha suspés el contracte a pilots en dies en què havien d'estar d'imaginària (la guàrdia dels pilots) o fins i tot de vacances.

El tribunal declara que els mesos en què els pilots realitzen una jornada superior al 30% es troben en situació de reducció de jornada i no de suspensió de contracte, reconeixent-se a aquest personal que haja desenvolupat una jornada mensual per damunt del 30% la meritació íntegra dels dies de vacances corresponents a aquest mes.

Així mateix declara el dret dels pilots en situació de suspensió de contracte a la meritació dels dies lliures proporcionals a la jornada mensual executada.

L'Audiència Nacional també retorna als pilots, de manera retroactiva, una sèrie de garanties que recull el conveni col·lectiu dels pilots, com és la compensació salarial quan s'arriba a les 65 hores de vol, una xifra que quasi tots els pilots de Air Nostrum aconsegueixen ara que el trànsit aeri comença a repuntar. Aquesta compensació salarial haurà d'abonar-se íntegrament amb efecte retroactiu des del 21 de març de 2020, data en què va entrar en vigor l'ERTO per causa de força major.

Segons Sepla, la sentència és "una incontestable victòria judicial dels pilots enfront dels abusos de Air Nostrum que, des del principi de la pandèmia, ha aprofitat l'escassa concreció en les lleis que han anat regulant els ERTO per a usar-los de manera arbitrària, abusiva i desproporcionada".

L'ERTO "no ha sigut proporcional" al nombre d'hores de vol que han realitzat els pilots, i la majoria d'ells ha vist els seus contractes suspesos "molts més dies dels que correspondrien al nombre d'hores volades", sense saber quant anaven a ingressar a fi de mes, quins dies tindria lliures o quantes vacances anaven a poder generar.

També et pot interessar

stats