El govern treballa per a simplificar l'accés als fons del Perte del vehicle elèctric
L'anunci de la ministra Reyes Maroto obri una porta a Ford Almussafes que el mes d'agost va haver de renunciar a les ajudes per no poder complir a temps amb les condicions requerides
El govern treballa per a simplificar el sistema d'assignació de fons europeus per al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat (l'anomenat Perte VEC), amb l'objectiu de facilitar l'accés de les empreses, Ford entre aquestes, i garantir així que aquestes ajudes efectivament acaben invertint-se a Espanya.
Així ho ha confirmat a EFE la ministra d'Indústria, Turisme i Comerç, Reyes Maroto, qui aquest dijous ha explicat que des del seu departament s'ha fet "una anàlisi de quins són els elements" que "van dificultar" la presentació de projectes en la primera convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (Perte) del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC).
Les dificultats per a presentar sol·licituds i complir els requisits van afavorir que en la primera convocatòria quedaren sense assignar més del 70% dels quasi 3.000 milions d'euros en fons europeus que es podien distribuir, i que grans grups com Ford i Stellantis finalment quedaren fora malgrat la seua intenció de concórrer.
L'agost Ford renuncia als 106 milions del Perte al qual optava la planta d'Almussafes perquè encara no tenia confirmats els models nous i no podia complir les complexes condicions requerides per sol·licitar les ajudes.
Una nova oportunitat per a FORD
Entre altres modificacions, el govern preveu "mantindre oberta per més temps la finestra" establida perquè es presents els projectes, "amb el compromís que les inversions han d'estar acabades el 2026, perquè tinguen més impacte i per a accelerar l'electrificació de la indústria".
"No tots els fabricants tenen el mateix cronograma a l'hora de prendre decisions per a invertir a Espanya, així que els donem una mica més de temps", ha explicat Maroto, deixant clar que Brussel·les ha establit un període concret d'execució dels fons europeus, en el qual "el 2023 serà clau".
La ministra, que prompte deixarà el càrrec per optar a l'alcaldia de Madrid, ha reconegut que en la primera edició del Perte hi ha hagut una "corba d'aprenentatge", amb casos com el de Ford, que davant un canvi de proveïdor tecnològic va haver de modificar el seu projecte i va quedar fora, o el de Stellantis, que no va poder presentar la seua proposta a temps perquè estava acabant de definir les inversions i el model de negoci.
En aquest sentit, ha explicat que amb una "flexibilització de terminis" es pot donar cabuda de nou a aquests i altres grups industrials que inicialment es van quedar fora del Perte VEC.
El nou sistema que estudia el govern podria mantindre obert durant tot l'any el termini per a presentar projectes, en lloc del mes que es va fixar en la primera convocatòria, i es podria obrir la mà al fet que es presentaren aquells que no requerisquen la participació de desenes d'empreses al mateix temps.
A més, es busca que les inversions es puguen escometre fins al 2026, i no abans de juliol del 2025, cosa que podria requerir el vistiplau de Brussel·les.
En el seu moment el ministeri va dir que la segona convocatòria es podria impulsar durant aquest primer trimestre del 2023, encara que aquestes revisions podrien retardar-la.