Ferrovial defén les "raons econòmiques" del canvi de seu, que el govern ha questionat per carta a tres dies de la votació

En la missiva, que l'executiu de Sánchez vol que es trasllade a la junta d'accionistes, s'assegura que la firma pot cotitzar als EUA sense canviar la seu als Països Baixos

El president de Ferrovial, Rafael del Pino
El president de Ferrovial, Rafael del Pino / Europa Press

En el temps de descompte, el govern espanyol juga l'última carta per a evitar que Ferrovial trasllade la seu social als Països Baixos. I en sentit literal, perquè el secretari d'estat d'Economia, Gonzalo García Andrés, ha enviat una carta al conseller delegat, Ignacio Madridejos, per a desmuntar l'argument principal que sosté l'empresa per a desplaçar la matriu: no necessita traslladar-se a Amsterdam perquè les accions cotitzen alhora a Wall Street i l'Ibex-35. La missiva, avançada per El País, s'ha conegut a tres dies de la junta d'accionistes d'aquest dijous, en què es vota el trasllat.

Però Ferrovial ha respost al govern que el seu comunicat no canvia res, perquè les raons econòmiques que motiven el canvi de seu són "sobrades i conegudes" i l'operació no genera avantatges ni desavantatges fiscals ni per a la societat ni els accionistes. En paraules del director de comunicació de la firma, Francisco Polo, a Onda Cero, el trasllat tindrà un impacte fiscal neutre per a Ferrovial i el camí triat és segur, contrastat i similar al que han seguit altres grans empreses europees. I empara aquestes afirmacions en l'anàlisi de les firmes d'assessorament que ha contractat la companyia.

Norges Bank votarà en contra del trasllat

La firma discrepa també de l'advertència del govern sobre una pèrdua de beneficis i exempcions fiscals si Hisenda considera que no hi ha motivacions econòmiques, sinó d'avantatge fiscal, en la maniobra.

Alguns accionistes discrepen d'aquesta interpretació. Norges Bank, el fons sobirà de Noruega, que té l'1'5% de les participacions de l'empresa, ha anuniciat que votarà en contra del trasllat, per entendre que l'operació no beneficia l'accionariat.

Ferrovial: "les raons econòmiques són evidents"

Ben al contrari, la direcció de Ferrovial considera que l'operació augmentarà la seua capacitat de competir en els mercats internacionals, dotarà de més liquiditat l'acció, tindrà més capitalització, més visibilitat davant inversors internacionals i millors condicions de finançament. "Són raons que des del nostre punt de vista són evidents", ha agregat Polo.

El grup presidit per Rafael del Pino assegura que el trasllat serà avantatjós per a la societat espanyola, ja que permetrà que l'empresa competisca en millors condicions contra els gegants de les infraestructures. I sent forta a l'estranger, assegurarà el negoci i les inversions a Espanya, on ocupa 5.500 persones. "Ferrovial com a tal no es va d'Espanya", ha insistit el portaveu de la companyia, que assegura que la firma continuarà cotitzant a l'Ibex-35 i mantindrà la direcció de l'àrea de construcció.

Risc de perdre beneficis fiscals

La ministra portaveu ha insistit en roda de premsa en la tesi traslladada pel govern en la carta. Isabel Rodríguez ha recordat que, a juí de l'executiu, no existeix cap impediment perquè Ferrovial cotitze als Estats Units des d'Espanya, tal com han acreditat els informes de la Comissió Nacional del Mercat de Valors i Borses i Mercats Espanyols, l'empresa que gestiona l'operativa borsària, que figuren en el comunicat a la firma que presideix Rafael del Pino.

El govern defén que hi ha una via alternativa per a cotitzar als EUA sense deslocalitzar la seu de l'empresa, segons ha insistit, també a Onda Cero, el secretari d'estat. L'executiu, ha explicat, vol que el seu argumentari es trasllade a la junta d'accionistes perquè la decisió es vote amb tota la informació, sabent que "no hi ha raons econòmiques".

Ferrovial podria enfrontar-se a un cost fiscal milionari si l'Agència Tributària interpretara que l'operació no respon a una lògica empresarial, sinó al benefici d'estalviar impostos que comportaria el canvi de seu. Veus expertes anticipen que en eixe cas perdria múltiples exempcions i beneficis fiscals.

La firma preveu efectuar el trasllat entre finals del segon trimestre i principis del tercer, quan completaria la fusió amb una filial per a fer efectiu el canvi d'ubicació fiscal a Holanda, amb l'objectiu de poder cotitzar a Wall Street abans que acabe l'any.

L'empresa de la família Del Pino, nascuda sota el paraigua del franquisme, va convertir-se en un gegant econòmic internacional en el sector la construcció i la gestió d'infraestructures, i es va beneficiar sovint de contractes multimilionaris del sector públic espanyol. En l'actualitat, el 82% dels ingressos de Ferrovial provenen de l'estranger, que ara mateix té al Regne Unit i als Estats Units les línies de facturació principals.

El PP diu que amb Feijóo no hauria passat

En declaracions a RNE, el coordinador general del PP, Elías Bendodo, ha culpat el govern de Pedro Sánchez de la situació i ha assegurat que amb Alberto Núñez Feijóo a la Moncloa no hauria passat. Segons Bendodo, l'executiu ha fet "tot el contrari" del que s'hauria de fer per a ajudar a l'estabilitat de les empreses, com eliminar traves administratives, reduir impostos o facilitar la inversió i la contractació de treballadors. I ha retret al govern que s'haja dedicat, segons diu, a "insultar amb nom i cognoms les empreses espanyoles", en referència a les crítiques de Sánchez a Del Pino.

També et pot interessar

stats