La Federació Sindical del Taxi s’oposa a l’increment de servei autoritzat pel Consell per al 2024

A partir de l'1 de gener, els vehicles podran circular un màxim de díhuit hores diàries i el servei es reforça amb més de 400 unitats en períodes d'augment de la demanda

La nova regulació també contempla un increment de l’oferta de vehicles al període estival i les vacances de Setmana Santa.
La nova regulació també contempla un increment de l’oferta de vehicles al període estival i les vacances de Setmana Santa

A partir de dilluns dia 1 de gener, els taxis de l’àrea de prestació de València podran circular un màxim de díhuit hores diàries, dues més que fins ara. La mesura, aprovada per la Direcció General de Transports de la Conselleria de Territori, s’ha pres per tal “d’atendre l'increment de demanda” registrat després de les restriccions per la covid-19. 

Un increment del servei que, segons la Federació Sindical del Taxi i la Confederació de Taxistes Autònoms, perjudica els professionals, que perdran, segons argumenten, temps de descans i rendibilitat. Fernando del Molino, president dels dos organismes, recorda que la jornada de setze hores, vigent fins ara, va ser votada i ratificada en diverses ocasions amb un 70% del suport dels taxistes. “Entenem que la conselleria busque solucions als pics de demanda”, explica Del Molino, “el que no veiem normal és que en compte de buscar reforços puntuals s’amplie l’oferta en tots els moments de l’any”. 

La nova regulació també estableix un increment de l’oferta de vehicles durant període estival i les vacances de Setmana Santa, en què circularan més de 400 taxis més que l’any 2023. La conselleria justifica aquesta ampliació del servei pels problemes de falta d’unitats disponibles que es van patir durant l’estiu. 

Segons José Ramón Jiménez, secretari de l'Associació Gremial del Taxi, la variació en la regulació és positiva i és el resultat de l’acord entre l’administració i els representants del sector. De fet, la proposta inicial del Consell era ampliar el límit diari a 21 hores i reduir de manera més generalitzada les limitacions de la flota. En aquest sentit, Jiménez puntualitza que “n'hi ha èpoques, per exemple, com els que venen ara de gener i febrer en les que no fa falta tant de taxi i han d'aprofitar per a descansar, intentar abaratir costos, no cremar gasoil i contaminants” argumenta. Per a l’Associació Gremial, amb l’acord finalment s’ha aconseguit ajustar els interessos de l’oferta i la demanda: “Nosaltres som els primers que reconeixem que cal fer canvis perquè no arribem a donar un bon servei als ciutadans”, destaca Jiménez, “però no podem oblidar que el taxista té dret al descans i a la conciliació familiar”, conclou.

Però per a Fernando del Molino, tot i que s’ha ajustat la proposta inicial de la conselleria, la regulació no ha tingut en compte la situació dels treballadors i treballadores. Per a la federació sindical, la mesura provocarà problemes de conciliació, disminució d’hores de descans i que hi circulen més taxis dels necessaris, una situació que es traduirà en un perjuí econòmic, amb menys salari i més despeses per als taxistes. 

S’eliminen les limitacions diàries per als vehicles adaptats

La resolució de la conselleria també respon a una de les peticions de la Confederació Espanyola de Persones amb Discapacitat. En aquest sentit, s'estableix l'obligació dels professionals amb vehicles adaptats de garantir l'atenció a persones amb discapacitat si la petició de reserva es fa, almenys, amb 24 hores d'antelació. Per aquesta raó, s’elimina tota limitació en la prestació del servei en matèria horària o dies de descans obligatoris.

Fernando del Molino adverteix que aquesta mesura, que en la pràctica implica que els vehicles adaptats podran circular 24 hores seguides durant els 365 dies de l’any, repercutirà negativament en els treballadors amb més necessitats econòmiques, ja que “els empresaris forcen els conductors a treballar totes les hores possibles” es queixa Del Molino. Per al president de la federació sindical, l’administració hauria de trobar una altra via per a garantir el servei, perquè l’absència de limitacions horàries derivarà “en problemes greus de seguretat”. “Ja ho hem viscut en el passat” detalla, “hem vist els conductors dormint en parades, fins i tot en un semàfor” adverteix. 

També et pot interessar

stats