La digitalització i la pandèmia eleven al 23% la desocupació en el sector valencià de la comunicació

Les xifres manifesten el "fràgil" estat del periodisme a la Comunitat Valenciana, amb 1.273 aturats, més autònoms i una eventualitat del 62,7%

Imatge d'arxiu d'una concentració per les condicions laborals dels periodistes
Imatge d'arxiu d'una concentració per les condicions laborals dels periodistes / Jordi Gil (Europa Press)

Els efectes de la digitalització i la fi del model de negoci tradicional, juntament amb la crisi derivada de la covid-19, deixen un augment del 23% en la destrucció d'ocupació en el sector valencià de la comunicació el 2020. Així ho recull l'informe presentat per la Unió de Periodistes Valencians com a resultat de la setena beca d'investigació periodística Emili Gisbert.

L'objectiu d'aquest estudi, realitzat per la periodista Natalia Ponce, ha sigut oferir una radiografia de l'estat de salut de la professió des del 2017 fins a desembre del 2020 i actualitzar les dades de l'informe anterior, del 2007 al 2016.

Les xifres recollides manifesten el "fràgil" estat del periodisme a la Comunitat Valenciana, subratlla l'organització en un comunicat. Hi destaca la incidència que ha tingut en el sector la pandèmia, tant en l'àmbit laboral (acomiadaments, ERTO, més autònoms...) com estructural, amb el canvi en les tendències de consum i la digitalització dels mitjans.

L'informe mostra la precarietat de la professió. A pesar que el 88,2% dels professionals que han acabat els estudis després del 2017 ha pogut obtindre treball en el sector, només el 20,8% ha aconseguit un contracte indefinit, però l'eventualitat representa el 62,7%.

A la Comunitat Valenciana, els anys 2017 i 2018 van suposar una baixada significativa del nombre d'aturats en reduir-se un 10% respecte del 2016 i situar-se en 1.326 professionals i 1.285, respectivament. El 2019 el nombre de periodistes en l'atur va tornar a augmentar fins als 1.317 i, el 2020, se situava en 1.273.

Com a dada positiva, l'estudi esmenta l'efecte en el sector que ha tingut l'obertura d'À Punt el 2017, que va afectar directament o indirectament el 39,4% dels enquestats.

Un 18% més d'autònoms

L'augment dels autònoms també forma part de la realitat de la professió, amb un 18% més en el nombre d'autònoms registrats com a informadors i comunicadors els últims quatre anys. Aquest fet és especialment rellevant entre periodistes gràfics, segons es desprén de l'informe.

Pel que fa a la situació dels fotoperiodistes en la Comunitat Valenciana, crida l'atenció la manca d'incorporacions d'aquests professionals a les redaccions, excepte en casos de jubilacions o quan algú se'n va i cal cobrir la vacant.

València, la ciutat amb més mitjans digitals d'Espanya

L'acceleració del procés de digitalització amb la pandèmia és una altra de les qüestions evidenciades en aquest estudi. 

La Comunitat Valenciana és la quarta amb més mitjans digitals, per darrere de Madrid, Catalunya i Andalusia, i València és la ciutat amb més mitjans digitals d'Espanya.

Noves eixides: un 18% opta per la docència

Una de les conseqüències de la crisi que arrossega el sector els últims anys és la cerca de noves eixides professionals, com la docència, la comunicació corporativa o les xarxes socials.

Un 31,3% dels enquestats afirma haver canviat d'àrea laboral quan es trobava en l'atur: un 38% cap a la comunicació institucional, un 18% cap a la docència i un 13,6% cap a la fotografia en general.

També et pot interessar

stats