La decisió de la UE de limitar les ajudes a l'energia deixa en l’aire la bonificació dels combustibles a Espanya

Calviño confirma que el transport públic serà debades, però no assegura la continuïtat de la bonificació dels vint cèntims per litre de carburant

Els carburants s'han encarit aquesta setmana després de diverses setmanes sense pujades
El govern espanyol no s'ha pronunciat encara sobre la continuïtat de la bonficació de vint cèntims per litre de combustible / À Punt NTC

Als dubtes que hi havia sobre la continuïtat de la bonificació de vint cèntims al litre de  combustible, se suma la decisió de la Unió Europea d’eliminar les ajudes energètiques que beneficien al conjunt de la població. L’organisme europeu advoca per limitar aquestes ajudes als col·lectius més vulnerables.

Amb aquesta maniobra, la Unió Europea pretén frenar la inflació i el consum energètic. Espanya, per la seua banda, estudia mantindre el transport públic debades, però limitar les ajudes al combustible, que poden deixar de ser generalitzades per a empreses i particulars, com estan actualment.

El compromís de l’Eurogrup és limitar les bonificacions pel consum energètic només a les famílies més vulnerables i a les empreses que s’han vist més afectades per la guerra d'Ucraïna el 2023. L'Eurogrup ha consensuat aquesta proposta amb la finalitat de limitar la inflació, que està desbocada pràcticament a tot Europa.

Davant d'aquest nou acord, l'executiu espanyol està estudiant quines ajudes eliminarà, però la vicepresidenta i titular d’Economia, Nadia Calviño, ja ha avançat que el transport públic continuarà sent gratuït. Ara bé, el que sembla cada vegada més probable és que s’elimine el descompte per litre de carburant.

I què opinen d’aquest gir en la política econòmica els experts? Amb un context econòmic tan complicat, consideren que s'han d'aplicar mesures extraòrdinaries. En aquesta línia, Roberto Cavero, responsable de Mercat Energètic d'Atrae, advoca per ampliar la reducció de l’IVA també a la indústria.

El 45% de la factura elèctrica són impostos, en moments tan complicats com aquest, s’haurien de llevar Roberto Cavero - Responsable de Mercat Energètic d'Atrae

“S'ha reduït l'IVA només dels consums inferiors a 15 kW/h, per a consums superiors, com un restaurant, una indústria... s’hauria de llevar també”, apuntava. “El 45% de la factura elèctrica són impostos, en moments tan complicats com aquest, s’haurien de llevar", afig.

Els experts adverteixen que la previsió per a l'any que ve és que l'electricitat continue encarint-se al mateix ritme que fins ara. Una tendència que avala la necessitat de rebaixar certs impostos del sector energètic. 

També et pot interessar