El Consell de Ministres aprova aquest dimarts l’ampliació nord del port de València
El projecte, que tindrà col·laboració publicoprivada, rebrà una inversió de 656 milions d’euros
El govern espanyol autoritzarà aquest dimarts en la reunió del Consell de Ministres la licitació de més de 656 milions d'euros les obres per a l'ampliació nord del port de València. Així ho va anunciar el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente dijous passat en la visita a València, en la qual va assegurar que "es tracta d'un projecte ecològic" i que la nova terminal nord també implicarà reformar les infraestructures ferroviàries.
La licitació implicarà construir una nova terminal pública de contenidors “innovadora, flexible i sostenible”. A més, s'impulsaran les connexions ferroportuàries per a potenciar el transport ferroviari de mercaderies des del port, fet que servirà per a reduir el trànsit de camions a la V-30.
L'ampliació és un projecte que es desenvoluparà en col·laboració publicoprivada. En total, superarà els 1.600 milions d'euros d'inversió. Això suposa la inversió privada més gran de la història del sistema portuari espanyol. En aquest sentit, l'Autoritat Portuària de València s'encarregarà de construir la infraestructura bàsica (dragatge, moll i rebliment consolidat), mentre que l'empresa privada invertirà en superestructura, instal·lacions i material mòbil.
Una ampliació que té tant adeptes com detractors
La notícia l’han rebuda amb bons ulls el govern valencià, l’Ajuntament i l’Autoritat Portuària. El cap del Consell, Carlos Mazón, present en el moment de l'anunci, el va qualificar de "molt bona notícia", al mateix temps que reclamava que el projecte es tramite per via d'urgència per a acurtar els terminis al màxim possible.
No ha sigut així per part d’altres formacions, com Compromís, que ja es va enfrontar amb el PSPV —soci de govern en el Botànic— en les dues legislatures anteriors. En una comissió executiva aquest dilluns, la coalició ha avançat que demanarà la compareixença de Puente i de la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, perquè expliquen a què es deu l’aprovació de l’ampliació nord del port "amb una declaració d'impacte ambiental caducada i amb tots els informes tècnics oficials en contra". A més, donaran suport a la via judicial iniciada per la Comissió Ciutat-Port, per a tractar de paralitzar el projecte.
També Sumar ha rebutjat la decisió del govern espanyol de pactar amb el PP l'ampliació del port de València, per considerar que és una infraestructura que repercuteix en el canvi climàtic i danya alguns espais naturals. "Continuar ampliant sense límit algunes infraestructures és un error", ha subratllat el portaveu de Sumar, Ernest Urtasun, i ha assenyalat que va en contra dels temps.