Compte arrere per a la reversió de les ITV: expira la privatització d’una dotzena de centres

Les concessionàries adverteixen del “caos”, mentre que Economia insisteix a dir que tots “els passos del procés s’han fet de la forma adequada”

Les ITV tornaran a ser de gestió pública en 2023
Interior d'una de les oficines d'ITV / À Punt NTC

Una dotzena d’estacions d’ITV, com la d’Alcoi, Utiel o Oriola-Sant Bartolomé, tornaran des d’aquest dissabte a mans públiques amb l’advertència de l’associació de concessionàries de “caos i col·lapse” i el missatge tranquil·litzador d’Economia. El conseller, Rafa Climent, assegurava, hores abans que caducara el contracte a algunes adjudicatàries, que no hi haurà “cap problema” amb la reversió.

Aquest divendres s’esgota el contracte en una dotzena d’estacions: d'Alcoi, Benidorm, Gandia, Ondara, Ontinyent, Oriola-Sant Bartolomé, Redovà, Torrevella, Utiel, Villena, Vinaròs i Xàtiva.

De fet, des d’aquest dijous ja es pot demanar cita prèvia en el web de la Sitval, la Societat Valenciana d’ITV, que s’ha creat per a gestionar aquest servei al qual obligatòriament han de sotmetre’s tots els vehicles periòdicament.

Aquest web conviurà amb els de circuititv.com i amb itebasa.com, que continuaran estant operatius i prestant el servei de cita prèvia fins a finals del pròxim mes de març.

Missatge que apareixia en el web Circuititv, que aglutina algunes de les concessionàries del servei de l'ITV
Missatge que apareixia en el web Circuititv, que aglutina algunes de les concessionàries del servei de l'ITV / À Punt NTC

En una segona fase de reversió, el 4 de març, tornaran a mans públiques les estacions d’ITV d’Alacant, Alzira, Castelló, Catarroja, Elx, Llíria, Massalfassar, Riba-roja de Túria, Sant Antoni de Benaixeve, València-Campanar, València-Vara de Quart i Vila-real.

El procés de reversió ha sigut convuls i ha suposat un estira-i-amolla entre les concessionàries d’aquest servei, privatitzat des de fa 25 anys, i la Conselleria d’Economia. L'Associació d'Entitats Concessionàries de la Comunitat Valenciana per a la Inspecció Tècnica de Vehicles (Aecova-ITV) ha remarcat, en nombroses ocasions, que l'administració no està “capacitada” per a assumir el servei encara.

A parer seu, la tornada a la gestió pública suposarà “caos i col·lapse”, per això reclamen una nova pròrroga, que s’afija a la de tres mesos que ja els va concedir la Generalitat, per a tindre una transició “tranquil·la”. La Conselleria d’Economia, per la seua banda, discrepa d’aquesta visió.

“No ha d'haver-hi cap problema", assenyalava el conseller Rafa Climent. “Tots els passos s'han fet de la forma adequada", continuava. De fet, demà dissabte té previst visitar l'estació de l’ITV de Gandia per a comprovar que estiga tot preparat per a la posada en marxa del servei des del dilluns.

No obstant això, davant dels recels que no puga ser així, la policia autonòmica acompanyarà els responsables d’Economia per a prendre nota si hi ha algun incident o si ha d'estendre acta perquè alguna instal·lació no està en les condicions adequades.

Eficiència i competitivitat, els arguments del Consell

Economia justifica la reversió en una millora de l'eficiència, la competitivitat i la qualitat del servei, a més de reduir les tarifes i ampliar el servei amb noves estacions. En aquest sentit, està prevista la construcció d'una nova estació a Torrent i altres passaran de mòbils a fixes.

En la política de reducció de tarifes, la Conselleria ja va suprimir l’1 de gener la prova de sonometria en les inspeccions dels vehicles, que va comportar una rebaixa d'11,25 euros en la tarifa dels vehicles, tret de les motocicletes. 

També et pot interessar

stats