Els clústers de l'automoció d'Espanya adverteixen sobre "la destrucció" del sector
Alguns dels problemes que esmenten són un mercat inestable amb una caiguda de les vendes del 19%, l'increment de preus, el desproveïment, l'alta inflació, la reforma laboral i la transició cap a l'elèctric
Clústers de l'Automoció de tot Espanya han advertit mitjançant un comunicat conjunt, sobre la "destrucció" del sector. El comunicat està signat per l'Associació Valenciana d'Indústries de l'Automoció (AVIA), ACAN (Navarra), AEI La Rioja, CAAR (Aragó), CEAGA (Galícia), CIAC (Catalunya), FACYL (Castella i Lleó) i GIRA (Cantàbria).
En el seu escrit adverteixen sobre els perills que tenallen aquesta indústria que aporta el 8,5% del PIB i les conseqüències de la qual poden afectar directament els dos milions de persones que treballen en el sector de l'automoció.
Esmenten, en primer lloc, que la pandèmia de la covid-19 els ha deixat una nova realitat que es caracteritza per ser "inestable" i en la qual les vendes dels vehicles nous "cauen en picat en tots els mercats europeus". A Europa, des de juliol de 2021, les vendes han descendit una mitjana del 19,2% mensual respecte a l'any anterior.
Increments de preus de matèries primeres, energia i transport
Afigen altres aspectes com "els forts increments de preus en les matèries primeres, l'escalada dels preus de l'energia, l'elevació dels costos del transport o el desproveïment generalitzat d'elements essencials per a la producció de la indústria automobilística".
A més recalquen el problema de les aturades en la producció "per a un sector que treballa, històricament, amb marges molt xicotets en els quals els beneficis apareixen amb els alts volums de producció".
L'escalada de preus dels factors de producció suposa per als proveïdors "una càrrega insostenible que en fa perillar la viabilitat i supervivència si no poden equilibrar aquests sobrecostos envers els clients". Al mateix temps que sumen una altra peça a aquest puzle com és la invasió russa a Ucraïna.
Inflació i la guerra de Rússia a Ucraïna
Rússia és un actor bàsic en l'exportació de gas natural, pal·ladi, níquel, acer, carbó, platí, petroli i alumini refinat, entre molts altres productes més. Al seu torn, Ucraïna és imprescindible per ser l'exportador més gran de gas neó del món, bàsic per a la fabricació de semiconductors i, per tant, de xips, i és també un dels exportadors més importants de cablejat de catalitzadors.
La "peça final per a crear la tempesta perfecta" és una inflació que el Fons Monetari Internacional situa en el 5,7% en les economies avançades.
Clients marejats amb el tipus de vehicle que han de comprar
Si bé ressenyen que els motius per a l'alarma no són només macroeconòmics i també cal buscar-los en uns consumidors desconcertats que reben una enorme varietat de missatges cada dia i no saben per què tecnologia apostar.
"N'hi ha prou a citar la transició al vehicle elèctric, sobre la qual els agents socials ja han posat damunt de la taula que, si no es fa bé, serà excloent des del punt de vista social i suposarà la destrucció d'entorn del 30% de l'ocupació industrial que hui coneixem", apunten.
El problema de la reforma laboral
Igualment, citen "la reforma laboral que moltes empreses suporten com un detriment de la flexibilitat que en la tessitura actual i esdevenidora jugarà un paper crucial per a la subsistència del sector i el seu progrés i evolució".
"Sense flexibilitat els ERTO poden convertir-se en ERO", adverteixen els clústers espanyols, que, a més, consideren que "és vital un pla per a impulsar les inversions per a fer front a la transformació que necessita el sector: digital i ecològica, cap a la green factory, electrificació, modernització i automatització dels processos productius".