Almussafes ofereix contenció salarial i augmentar la jornada

La direcció de la planta valenciana de Ford presenta als sindicats l'acord a cinc anys amb el qual s'espera que la multinacional mantinga l'aposta per la factoria

Porta d'entrada a la factoria Ford d'Almussafes
Porta d'entrada a la factoria Ford d'Almussafes / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
08 de febrer 2022 - 17:52 Actualitzat: 08 de febrer 2022 - 22:18

La direcció de la planta ha explicat aquest dimarts en la comissió negociadora el contingut de l'acord al qual va arribar a final de gener amb UGT, sindicat majoritari, i que es va traslladar a la direcció de Ford Europa a Colònia. Amb aquest acord, a cinc anys, la planta confia a mantindre la confiança de Detroit de cara a les futures adjudicacions de vehicles elèctrics. L'acord amplia la jornada laboral diària, inclou la possibilitat de fins a 18 dissabtes de treball, contempla la creació d'un minitorn de nit flexible i preveu increments salarials anuals desvinculats de l'IPC fins a 2025.

La "moderació salarial" que s'havia anunciat suposa l'establiment d'increments salarials anuals no vinculats a l'IPC. Aquests increments que serien de 1.000 anuals euros per al 2022, de 1.500 euros per al 2023, de 2.000 euros per al 2024 i de 2.500 per al 2025. El 2026, l'acord preveu recuperar l'IPC amb un repunt de l'1,6% i si aquesta dada se supera, l'empresa el pagaria més mig punt i retroactiu a principis d'any.

L'acord està condicionat al fet que els vehicles vinguen a Almussafes, segons ha puntualitzat UGT. El sindicat ha defensat que vol evitar que la planta no siga capaç de respondre a increments de demanda. A partir de 2025 la jornada diària s'incrementarà en 15 minuts per torn. També es podran programar fins a huit dissabtes de treball, a canvi del plus de flexibilitat. Aquests dissabtes podran incrementar-se en deu dissabtes més, si cal atendre un repunt de la demanda del mercat.

Amb aquest mateix objectiu, es preveu recuperar "un minitorn" de nit. Segons UGT seria un torn "flexible" amb contractacions de personal de Ford i amb quatre hores de mínim.

L'acord parla de "millorar dels menjadors" amb la introducció de foodtrucks o del servei de menjar al lloc de treball. També es pretén regularitzar el teletreball i introduir la jornada flexible en els llocs de treball on la presència no siga necessària. I s'introdueix la "retribució flexible", que maximitza beneficis fiscals i que implica que l'empresa assumeix algunes despeses que es lleven del brut que es cobra, i que, per tant, suposa una tributació més favorable per al treballador, expliquen.

Detroit es pronunciarà al juny 

José Luis Parra, portaveu de la UGT-PV en Ford, ha recordat en acabar la reunió que la factoria de Saarlouis (Alemanya), amb la qual Almussafes competeix, també va presentar el seu acord a la direcció europea de la multinacional. Ha afegit que ara caldrà esperar que Detroit es pronuncie el mes de juny. En tot cas, ha recordat que la direcció de la factoria valenciana ha dit en tot moment que les noves adjudicacions no tindran capacitat per a donar faena a dos factories.

El portaveu sindical ha defensat que la UGT ha fet amb aquesta proposta "el que hem fet des de fa vint anys, que és tractar d'assegurar el futur de la factoria". Parra també ha dit que iniciaran una campanya perquè els treballadors puguen expressar la seua opinió. En aquest sentit, ha detallat que la intenció és organitzar aquesta consulta per via telemàtica i assegurar l'anonimat. Parra ha remarcat que a Saarlouis tots els sindicats estan units mentre que a Almussafes no passa el mateix.

STM i CGT rebutgen l'acord

El sindicats STM i CGT en la Ford s'han mostrat crítics aquest dimarts amb les mesures acordades per la UGT per a optar a l'electrificació de Ford Almussafes, que qualifiquen de "congelació salarial de quatre anys", i han avançat el rebuig al pacte tancat a Colònia.

El portaveu de STM, Daniel Portillo, que està a l'espera de poder fer una "valoració global" amb els companys de sindicat aquest dimecres, ha avançat que aquest sindicat no signarà l'acord perquè creu que suposa "una reculada de drets i retallada salarial". Ha criticat que "en la vida s'havia donat una congelació salarial de quatre anys, per molt que la vulguen adornar amb una pagueta", i més quan "els economistes diuen que l'IPC estarà molt incrementat".

A més, ha denunciat "la falta de transparència" en la taula negociadora, perquè "cap sindicat havia presentat una proposta de retallades o flexibilitat o les paraules boniques amb les quals el vulguen posar".

Per la seua part, el delegat de la CGT, Mariano Bosch, ha lamentat que l'acord és "pitjor del que s'esperava" i ha criticat que s'hagen signat "quatre any de congelació salarial", perquè les pagues de 1.500 a 2.050 euros que rebran els treballadors "no es consolidaran en taula salarial" i d'ací a quatre anys la plantilla "tindrà el mateix salari que en 2022". També ha criticat que, mentre que a nivell estatal els sindicats debaten sobre reduir la jornada laboral, a Almussafes s'amplie en 15 minuts diaris. "És més d'una setmana de treball més en tot l'any", ha lamentat.

Amb tot, creu que la petició de suport de la UGT és "una qüestió formal" i considera "al·lucinant" que demanen que la resta de sindicats se sume "a un acord que han negociat a la seua esquena" amb la direcció valenciana i l'europea, en el qual quasi cap dels punts s'havia abordat abans en les taules de negociació.

També et pot interessar

stats