Les coques de Sant Joan ja han arribat a les pastisseries de València
La recepta tradicional es va recuperar fa uns anys i se’n fan de dolces i de salades
Als aparadors dels forns de la ciutat València ja podem trobar una de les preparacions més típiques d'esta època, les coques de Sant Joan. Els informatius d’À Punt han visitat un forn de la pedania del Palmar per a vore de primera mà com l'elaboren artesanalment.
És una recepta tradicional arrelada en la nit més curta de l'any que els pastissers del Gremi de Forners i Pastissers de València, com Juan Pablo Haag, van recuperar de l'oblit ara fa sis anys.
Un dels avantatges d’estes coques, a més d’estar boníssimes, és que són un producte molt fàcil de dur a la platja o a qualsevol altre lloc per a menjar-se-les. A més, té diverses versions i n’hi ha de salades i dolces, explica Haag. Per exemple, algunes es fan amb una massa que porta anís i van farcides de ceba i tonyina, mentre que també n’hi ha de massa de moniato i farcides de formatge mascarpone.
La més demanada a la seua pastisseria és la dolça amb massa de brioix, que “no es pareix al tortell de Reis”, perquè porta tots els productes frescos, puntualitza el pastisser.
Tant les coques salades com les dolces van decorades amb fruita fresca d’estiu, com ara les bacores, les cireres o el raïm, i així també es dona suport als llauradors de proximitat.
Quan es fa la decoració, per a conservar la crema es fica al forn setze minuts, i el resultat és tot un èxit que vola de l'aparador de les pastisseries.