'Triangle of Sadness' del suec Ruben Östlund, Palma d’Or a Canes

La 75a edició del Festival de Canes reconeix amb un premi especial la tasca dels germans Dardenne

Ruben Östlund posa amb la Palma d'Or per ‘Triangle of Sadness’
Ruben Östlund posa amb la Palma d'Or per 'Triangle of Sadness' / Stephane Mahe (Reuters)

Ruben Östlund s’ha emportat la Palma d'Or en la 75a edició del Festival de Canes amb el seu film Triangle of Sadness. És la segona vegada que el director suec recull aquest guardó al Palau dels Festivals, després d’aconseguir el reconeixement a millor pel·lícula el 2017 per The Square.

Triangle of Sadness és una sàtira contra el capitalisme, que ridiculitza els rics i el culte als diners i a la imatge, alhora que reivindica el riure i la lleugeresa. El propòsit d’Östlund amb aquest llargmetratge és "fer alguna cosa que interessara el públic i que el fera reflexionar amb provocació".

El gran premi, segon en importància de la secció oficial, ha estat compartit entre Close, del director belga Lukas Dhont, i Stars at Noon, de la francesa Claire Denis. El premi del jurat també s'ha dividit entre Le otto montagne, dels belgues Felix van Groeningen i Charlotte Vandermeersch, i Eo, del polonés Jerzy Skolimowski.

Per la seua banda, el premi a la millor direcció ha recaigut en el sud-coreà Park Chan-wook pel thriller romàntic Decision to Leave.

El palmarés de la secció oficial s'ha completat amb el premi al millor guió per a Boy from Heaven, de Tarik Saleh, el de millor actor per al sud-coreà Song Kang Ho i el de millor actriu per a la iraniana Zar Amir Ebrahimi.

Els germans Jean-Pierre i Luc Dardenne, guanyadors del premi especial pel 75 aniversari del festival
Els germans Jean-Pierre i Luc Dardenne, guanyadors del premi especial pel 75 aniversari del festival / Sarah Meyssonnier (Reuters)

Amb motiu del 75é aniversari del Festival de Canes, l’organització ha decidit reconéixer amb un premi especial el treball dels germans belgues Jean Pierre i Luc Dardenne, que competien en aquesta edició amb Tori and Lokita.

La guerra d’Ucraïna també ha estat present en aquesta edició a través d’una intervenció telemàtica de Volodímir Zelenski en la cerimònia d’obertura, però també, amb els films ucraïnesos seleccionats i la decisió de veto a les delegacions russes. Amb tot, el festival ha acollit els directors russos dissidents, fet que explica la presència de Kirill Serebrennikov amb Tchaikovsky's Wife.

Presència valenciana a Canes

La Quinzena de Realitzadors del Festival de Canes va projectar el 20 de maig la pel·lícula El agua de la directora oriolana Elena López Riera, un film inspirat en la problemàtica ecològica que afecta el sud del nostre territori amb un llenguatge a mitjan camí entre el documental i el gènere fantàstic. El agua té la participació d’À Punt Mèdia i el suport de l’Institut Valencià de Cultura.

També et pot interessar