Takashi Matsuo, un túnel submarí entre València i el Japó
Coneguem el món del ceramista japonés del Cabanyal, un camí artístic entre les dues cultures que va començar fa 24 anys
Al taller del Cabanyal de Takashi Matsuo trobem llenguados, meros, calamars, polps, clòtxines, taurons i tota classe d’animals de la mar. Takashi podria ser mariner o pescater però és ceramista. Aquest japonés va arribar a València ja fa 24 anys i ací ha anat fent créixer la seua passió per la ceràmica i, alhora, per la mar. El resultat no pot ser més particular.
Takashi va nàixer a Nara, una zona interior del Japó banyada per muntanyes i camps d’arròs. Ens conta que anar a la mar de menut era una aventura que solia ocórrer una vegada a l’any i això ho feia especial. Així va sorgir un interés pel món marí que barrejava l’atracció i el respecte i que, quan va deixar el seu país natal, el va portar a viure a una ciutat de costa com València.
Després de passar per Màlaga i Barcelona, finalment Takashi es va assentar a la capital valenciana. Volia estudiar Belles Arts, però les proves d'accés li ho van impedir i aquest és el motiu pel qual, quasi per carambola, va acabar estudiant ceràmica a Manises.
El descobriment de la ceràmica a Manises
Segons Takashi, la ceràmica no es considera al Japó com a disciplina artística de la mateixa manera que ací. Ell havia estudiat el batxillerat artístic, però mai havia previst la possibilitat de dedicar-s'hi. A l'escola de Manises va descobrir tot un món que li permetia transformar el fang amb la creativitat amb què les mans volien expressar-se. Així es va endinsar en la tradició centenària de la ceràmica valenciana que, paradoxalment, va despertar-ne també la curiositat per la japonesa. “Al Japó les peces són diferents no només perquè els fangs o la temperatura de cocció siguen diferents, és també una cosa conceptual”, ens explica.
Al principi no sabia molt sobre els peixos d’ací i anava a la pescateria i a l’Oceanogràfic per a observar les seues formes i com naden.
Des d’aquell punt de partida, Takashi porta ja la meitat de la seua vida a València dedicat a la ceràmica, fent mitjançant mètodes totalment artesans obres d’un imaginari submarí que parla sobre les seues inquietuds vitals. La curiositat defineix l’artista: “Al principi no sabia molt sobre els peixos d’ací i anava a la pescateria i a l’Oceanogràfic per a observar-ne les formes i com naden”. Takashi ens explica que es trau el passe anual de l’aquàrium de València per a anar totes les voltes que vol: “Puc passar-me una hora o dos contemplant un peix a l’Oceanogràfic i prendre'n notes”.
Un japonés empeltat al Cabanyal
Amb aquesta inquietud per la mar, l’artesà no podia viure en un altre barri que no fora el del Cabanyal. Viure a prop de la mar li permet olorar-la pràcticament des de casa i poder passejar amb relax per la platja per a arreplegar inspiració i materials. Ens explica amb entusiasme els experiments que té entre mans. Per exemple, com arreplega petxines per a després coure-les al forn i aconseguir una cendra que utilitza per a crear els seus propis esmalts. O l’ús que fa també de les petxines per a recolzar les obres dins del forn, aprofitant un material cent per cent orgànic que també imprimeix un toc distintiu a l’obra final.
Takashi sent la mar del Japó més violenta que la d’ací, “amb marees i olors més fortes”, però troba a la costa valenciana un altre tipus de mar més calmada amb què també connecta. Destaca a més alguns trets entre la cultura valenciana i japonesa que li resulten familiars: “ens uneixen moltes coses, com la importància de l’arròs i el seu paisatge; els camps de l’Albufera em recorden a ma casa”. Un sentiment d’afinitat que ens confessa que de moment no té cap intenció de canviar.