La pandèmia canvia el perfil dels aficionats que busquen art contemporani

El públic que ha passat enguany pel nostre centre d’art contemporani més important, l’IVAM, és més jove i de dins d'Espanya

Un grup d'adolescents participa en un visita guiada a l'IVAM
Un grup d'adolescents participa en un visita guiada a l'IVAM / IVAM

La incidència de la pandèmia s’ha fet notar, fins i tot, en el perfil dels aficionats a l’art, els que recorren les exposicions artístiques. Enguany hi ha hagut més visitants nacionals i més joves. Així es desprén del balanç anual de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM),  el centre d’art modern més important que tenim, que té una seua a València i una altra a Alcoi. Aquests espais han rebut més d'111.000 persones el 2021.

Aquesta xifra suposa un increment del 33% respecte a l’any passat. Ara bé, cal tindre en compte que durant el 2020 l’IVAM va passar un temps tancat a causa de les restriccions de la pandèmia. Per això, la situació sanitària d’enguany no sols ha fet créixer les visites, sinó que també ha revertit la tendència d’anys anteriors pel que fa a la procedència dels visitants. De tots ells, l'IVAM Centre Julio González de València, va comptabilitzar 104.777 persones, mentre que el centre d’art de l'IVAM a Alcoi va acollir 6.287.

Enguany, més de la meitat del públic que ha passat per l’IVAM, el 62% concretament, era espanyol i la majoria dels nacionals, el 87%, eren veïns de la Comunitat Valenciana. Només un 37% dels visitants que van participar en alguna mostra o alguna activitat venien de països com Holanda, França, Itàlia, Alemanya o Bèlgica.

A banda de les restriccions per al turisme, des d’aquest espai museístic atribueixen el canvi de tendència a les xarxes socials i les activitats digitals que han organitzat. Creuen que han sigut “aliades indispensables” per a connectar amb el públic més pròxim. De fet, la web de l’IVAM ha tingut 752.285 visites. Microsites com “Presentes densos” o seminaris en línia, com el que va participar l'activista feminista Silvia Federici, van omplir l'"aforament virtual", segons apunten fonts del centre.

L’edat també és un altre element diferenciador del públic que ha acudit enguany a l’IVAM. “S'ha observat una gran afluència de joves i adolescents, així com de públic familiar, especialment en exposicions com “Un ejercicio de violencia. Guillermo Ros” i “Los exilios de Renau”. En anys anteriors la mitjana d’edat dels visitants era d’entre 40 i 50 anys, mentre que enguany se situa entre 18 i 35 anys.

Aquest espai museístic ha fet un esforç enguany per a fomentar les visites físiques per a restablir els vincles perduts, sense deixar de costat els recursos que la tecnologia ha posat per a arribar a més sectors de públics i llocs. Dins d’aquesta aposta, han repuntat notablement les activitats educatives, en les quals han participat un total de 1.197 centres de la Comunitat Valenciana, amb prop de 10.000 estudiantes majors de cinc anys.

També et pot interessar